Expertteam: Brandveiligheid in parkeergarages
Brandveiligheid van parkeergarages is/wordt, vooral ook in verband met de ontwikkelingen in duurzame brandstoffen, een steeds belangrijker onderwerp.
Aan het expertteam zijn de volgende vragen gesteld:
- Wat is er al aan informatie en kennis beschikbaar?
- Wat is het advies van het Expertteam aan het bestuur hoe met dit actuele thema om te gaan?
<Tussenkop>Nieuwe norm met Brandveiligheidseisen voor parkeergarages.
Een nieuwe norm voor brandveiligheid voor parkeergarages is in ontwikkeling. Zie Vexpansie 2018 # 2. De toekomst van de NEN 2443. Daarbij is de inbreng van exploitanten en eigenaren tot nu toe beperkt. In het concept zullen naar verwachting hogere eisen gesteld worden aan installaties zoals de eis tot aanleg van een sprinklerinstallatie. Ook de rol van de aanwezige beheerder wordt onvoldoende gehonoreerd.
Dit najaar zal het concept door de NEN gepubliceerd worden voor commentaar. Bij de NEN wordt de mogelijkheid geboden op concepten te reageren. De NEN-commissie kan besluiten om de conceptnorm aan de hand van het binnengekomen commentaar aan te passen en informeert betrokkenen daarover.
Het bestuur is vanwege het grote belang dat zij hecht aan goede normering geadviseerd de conceptnorm door enige adviseurs betrokken bij het opstellen van de norm via een (lunch) bijeenkomst te laten toelichten aan belanghebbenden.
<Tussenkop>Brandveiligheid duurzame brandstoffen.
Ook in parkeergarages zal het aantal elektrisch aangedreven personenauto’s de komende jaren toenemen. In welke mate het aantal toeneemt wordt door meerdere factoren bepaald. Gedacht kan worden aan de betrouwbaarheid van elektrisch aangedreven personenauto’s, het afstandsbereik en stimuleringsmaatregelen van de overheid. Fabrikanten van auto’s zijn bezig met het schoner en zuiniger maken van auto’s met verbrandingsmotoren. De komende decennia zullen beide typen op de Nederlandse wegen rijden en parkeren.
Het risico op ontbranding van elektrisch aangedreven auto’s onder rijomstandigheden lijkt klein. De laatste tijd komen wel enige incidenten bij het laden van elektrische auto’s in het nieuws. Daarom wordt brandveiligheid voor eigenaren en exploitanten van parkeergarages van belang. De eerdere genoemde NEN-commissie heeft geconcludeerd dat een verandering van brandstoffen in auto’s mogelijk leidt tot veranderende risico’s. De NEN-commissie beschikt over onvoldoende kennis om risico’s te kunnen beoordelen en te vertalen in verbeter maartregelen. Ook het artikel in Vexpansie 2019 # 1.Brandveiligheid van parkeergarages en duurzame brandstoffen bevestigt dat. Geadviseerd is tijdens de (lunch) bijeenkomst over de concept norm Brandveiligheid voor parkeergarages bij deelnemers na te gaan hoe de brandveiligheid van elektrische auto’s in garages onder exploitanten en eigenaren wordt ingeschat en wat zij wat het verzamelen van informatie betreft van de Vexpan verwachten. Een en ander zal ook worden nagaan bij de leden van de EPA. Afhankelijk van de bevindingen kunnen deze leiden tot vervolgacties.
Ook een vraag voor het Expertteam?
Bekijk meer artikelen
Markante personen uit de parkeerwereld: Henk Steennis
Een interview met een markant persoon uit de parkeerwereld: Henk Steennis. "Blijf altijd denken vanuit de gebruiker".
Lees meerDuurzame laadoplossingen die inspelen op een snel veranderende behoefte
De transitie naar duurzame energie gaat wellicht te snel voor het stroomnet. Het net moet verzwaard worden om aan de stijgende vraag te kunnen blijven voldoen. Daarom is het gebruik van groene energie cruciaal.
Lees meerNota parkeernormen en open normen in een bestemmingsplan: hoe toetst de bestuursrechter?
Als de Afdeling bestuursrechtspraak de hier besproken conclusie overneemt, dan heeft dat voor de praktijk tot gevolg dat onherroepelijke planregels rondom parkeren die worden uitgewerkt bij beleidsregel toch nog aan een volledige rechterlijke toets onderworpen kunnen worden in een procedure tegen een verleende omgevingsvergunning.
Lees meerParkeernormen voor sociale woningbouw vaak te hoog en ‘niet-passend’
Nog steeds zijn parkeeernormen vaak 1-op-1 gebaseerd op landelijke parkeerkencijfers, terwijl er tussen provincies (en zelfs tussen gemeenten met een gelijke stedelijkheidsgraad binnen dezelfde provincie) grote verschillen zijn in autobezit.
Lees meerOok Groningen introduceert de maatschappelijke parkeervergunning
De uitbreiding van betaald parkeren in stad Groningen leidt ertoe dat (steeds meer) vrijwilligers niet altijd kosteloos kunnen parkeren, indien de organisatie geen of onvoldoende parkeerplaatsen heeft op eigen terrein.
Lees meerIedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?
De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?
Lees meerStel ook je vraag aan het Expertteam
Heb je ook een inhoudelijke vraag? Leg deze voor aan het Vexpan Expertteam via info@vexpan.nl.