Mobiliteitshubs

Traditioneel is de parkeergarage overstappunt van automobilist naar voetganger, liefst zo dicht mogelijk bij de eindbestemming. In de loop der jaren kwamen daar steeds meer mobiliteitsgerelateerde diensten bij: autowasservice, deelfietsen, zelfs benzinestation (nu e-laadpunten). Beleid om autogebruik en -bezit te beperken biedt nieuw kansen voor parkeergarages: depot voor deelauto’s die met MaaS gereserveerd kunnen worden, pick-up points voor online bestellingen, mini-markets voor levensmiddelen en meer.

 

De potentie van transitie van puur parkeren naar mobiliteitshub is afhankelijk van de locatie. Een garage in een woonomgeving leent zich meer voor depot voor deelauto’s, als alternatief voor de eigen auto van de omwonenden om zo de parkeerdruk te verminderen. Bij een binnenstadsgarage kunnen omliggende winkels gekochte goederen naar de garage brengen, zodat de klant er niet mee door de stad hoeft te sjouwen. Pick-up van online bestelling heeft extra voordeel voor de woonomgeving: besteldiensten kunnen op één punt afleveren in plaats van langs tien individuele woonadressen te moeten rijden.

 

De exploitant van de parkeergarage werkt hierbij samen met de diverse dienstverleners, die ruimte in de garage gebruiken als bij een “shop-in-shop”concept, waarbij ook de toegang tot de garage veilig geregeld moet zijn.

Thema: Mobiliteitshubs

Q-Park en Shell: 5 mobility hubs in grote steden

Q-Park en Shell gaan gezamenlijk vijf mobility hubs in grote steden in Nederland opzetten. Op deze parkeerfaciliteiten worden nieuwe concepten ingevoerd

Lees meer

Hoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?

Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW

Lees meer

Krachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven

Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen.

Lees meer

Van parkeergarage naar mobiliteits- en energiehub is een gezamenlijke puzzel

Hoe kun je samen met diverse partijen van parkeergarages mobiliteitshubs maken, als basis voor zowel mobiliteit als energie? Hierover spraken diverse gasten uit de parkeerwereld inspirerend

Lees meer

Mobiliteitshubs en de parkeersector

Mobiliteitshubs staan volop in de belangstelling, en kunnen kansen bieden voor beleidsmakers en andere stakeholders. Het KiM heeft onderzocht wat de potentie van hubs is, en welke succesvoorwaarden daarbij

Lees meer

Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

Lees meer
1 2 3 4

Ook kennis delen?

Mis je informatie? Of wil je interessante projecten, nieuwe ontwikkelingen of white papers over het thema Mobiliteitshubs delen? Stuur dan je artikel naar communicatie@vexpan.nl.

Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over nieuwe informatie.

Deel hier je kennis

Aanmeldformulier lidmaatschap

"*" geeft vereiste velden aan

Organisatie

Contactpersoon

Gegevens facturatie

Verklaring*