Beleid en gedrag

Gemeentelijk mobiliteitsbeleid is gericht op balans tussen bereikbaarheid van voorzieningen met diverse vervoerwijzen en de kwaliteit van de openbare ruimte voor passanten en verblijf. Dit leidt in veel steden tot beperking van parkeren op straat (vooral voor langparkeerders) en aanbieden van alternatief vervoer om bestemmingen in de binnenstad te bereiken. Politieke maatregelen alleen volstaan niet. Naast de maatregelen zijn handhaving en communicatie naar het publiek nodig om het gedrag van de consumenten daadwerkelijk te veranderen.

 

Denk als beleidsmaatregelen aan beperking van de toegang voor auto’s (éénrichtingsverkeer, 30-km zones etc.) en tariefdifferentiatie (bijvoorbeeld hoger centrumtarief of duurder bij langer verblijf). Daarnaast kan je ook positief sturen, door alternatieven aan te bieden als Park&Ride aan de rand van de stad met aanvullend openbaar vervoer of deelfiets. Of Park&Walk op loopafstand tegen lager tarief dan in het centrum.

 

Voor maatregelen met positieve alternatieven moet nadrukkelijk met gebruikers gecommuniceerd worden om de gewenste gedragsverandering te bereiken. Vaak bereik je het volledig potentieel pas na één of twee jaar.

Thema: Beleid

Beter omgaan met bestaande parkeerplekken

Steden staan voor een grote uitdaging. Door bevolkingsgroei en een stijging in autobezit neemt de parkeerdruk toe, terwijl ook de behoefte aan meer ruimte en duurzaamheid toeneemt.

Lees meer

Is parkeerbeleid nog nodig?

Steeds minder gemeenten stellen parkeerbeleid op. Deze tendens sluit aan bij de constatering dat parkeren geen losstaand beleidsveld meer is

Lees meer

Parkeergarage Rokin: in alles uitdagend!

Hartje Amsterdam ter plaatse van Metrostation Rokin lag al jarenlang het casco van de gelijknamige parkeergarage.

Lees meer

Norm toegankelijkheid gebouwen in aantocht

Gebouwen, dus ook parkeergarages zouden voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking makkelijk toegankelijk moeten zijn. Daar lijkt nu schot in te komen door een nieuwe brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over de voortgang van het Actieplan Toegankelijkheid voor de Bouw.

Lees meer

Coronacrisis vergroot belang bereikbaarheid en parkeren van winkelgebieden Van basis- naar bestaansvoorwaarde

Er is een tijd geweest waarin er in Amsterdam iedere zaterdag een file stond vanaf het Rokin tot aan de parkeergarage van de Bijenkorf. Die tijd is voorbij.

Lees meer

100 aangesloten gemeenten na 10 jaar SHPV en op naar 1 NPVR

Het SHPV (Servicehuis Parkeer-en Verblijfsrechten) is op 22 juni 2010 als coöperatie van en voor gemeenten opgericht, met als doel het marktneutraal faciliteren van een landelijke voorziening voor het vastleggen en ontsluiten van parkeer-en verblijfsrechten

Lees meer
1 49 50 51 52 53

Ook kennis delen?

Mis je informatie? Of wil je interessante projecten, nieuwe ontwikkelingen of white papers over het thema Beleid en Gedrag delen? Stuur dan je artikel naar communicatie@vexpan.nl.

Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over nieuwe informatie.

Deel hier je kennis

Aanmeldformulier lidmaatschap

"*" geeft vereiste velden aan

Organisatie

Contactpersoon

Gegevens facturatie

Verklaring*