Beleid en gedrag

Gemeentelijk mobiliteitsbeleid is gericht op balans tussen bereikbaarheid van voorzieningen met diverse vervoerwijzen en de kwaliteit van de openbare ruimte voor passanten en verblijf. Dit leidt in veel steden tot beperking van parkeren op straat (vooral voor langparkeerders) en aanbieden van alternatief vervoer om bestemmingen in de binnenstad te bereiken. Politieke maatregelen alleen volstaan niet. Naast de maatregelen zijn handhaving en communicatie naar het publiek nodig om het gedrag van de consumenten daadwerkelijk te veranderen.

 

Denk als beleidsmaatregelen aan beperking van de toegang voor auto’s (éénrichtingsverkeer, 30-km zones etc.) en tariefdifferentiatie (bijvoorbeeld hoger centrumtarief of duurder bij langer verblijf). Daarnaast kan je ook positief sturen, door alternatieven aan te bieden als Park&Ride aan de rand van de stad met aanvullend openbaar vervoer of deelfiets. Of Park&Walk op loopafstand tegen lager tarief dan in het centrum.

 

Voor maatregelen met positieve alternatieven moet nadrukkelijk met gebruikers gecommuniceerd worden om de gewenste gedragsverandering te bereiken. Vaak bereik je het volledig potentieel pas na één of twee jaar.

Thema: Beleid

Naheffingsaanslag parkeerbelasting niet strijdig met Gemeentewet

Hof Den Haag oordeelt dat de naheffingsaanslag niet in strijd is met art. 234 lid 3 Gemw, aangezien de heffingsambtenaar niet meer dan één uur parkeerbelasting heeft nageheven.

Lees meer

Omgaan met parkeernormen wanneer de auto best een tandje minder mag…

Het generiek verlagen van parkeernormen kan helpen om meer ruimte te creëren in de steden als tegelijkertijd geïnvesteerd wordt in het veranderen van een door de auto gedomineerde mobiliteitscultuur.

Lees meer

Veel foutparkeerders bon door meer controles met scanauto

Ruim 17.000 mensen ontvingen in 2022 een parkeerbon op de deurmat. Sinds de komst van de scanauto in Hoorn wordt er meer en nauwkeuriger gecontroleerd. Hun ervaringen.

Lees meer

Kleine stapjes met elektrische stepje

Ook in het Nederlandse straatbeeld worden elektrische stepjes waargenomen, maar zijn ze vooral privébezit. Maar mag dit eigenlijk wel?

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Willem-Jan Balk

In de serie markante personen uit de parkeerwereld: Willem-Jan Balk, Vice President Business Line Management & Marketing op het hoofdkantoor van SKIDATA in Salzburg.

Lees meer

30 jaar fiscalisering deel 7: Beschouwing

Fiscalisering: In dit laatste artikel van de serie wordt vooral vooruitgekeken en daarbij worden een paar veelbelovende nieuwe initiatieven besproken.

Lees meer
1 21 22 23 24 25 42

Ook kennis delen?

Mis je informatie? Of wil je interessante projecten, nieuwe ontwikkelingen of white papers over het thema Beleid en Gedrag delen? Stuur dan je artikel naar communicatie@vexpan.nl.

Via de digitale nieuwsbrief houden wij onze leden op de hoogte over nieuwe informatie.

Deel hier je kennis

Aanmeldformulier lidmaatschap

"*" geeft vereiste velden aan

Organisatie

Contactpersoon

Gegevens facturatie

Verklaring*