Zwolle: Plannen voor eerste mobiliteitshub in Weezenlanden-Noord

Gepubliceerd op: 26 juni 2023

De binnenstad van Zwolle is volop in ontwikkeling. Voor de auto wil de gemeente rondom het centrum zogenaamde mobiliteitshubs bouwen. ‘Daarmee houden we de binnenstad bereikbaar en toegankelijk. Daarmee zorgen we ervoor dat ook de bereikbaarheid voor auto’s goed geregeld blijft. Uit onderzoek blijkt dat Weezenlanden-Noord de beste plek is voor de eerste mobiliteitshub aan de oostzijde van de binnenstad.’

 

[Bron: website gemeente Zwolle]

 

Weezenlanden-Noord beste plek
Door de ligging, de afstand tot het centrum en de mogelijkheid om voorzieningen op te nemen in het huidige plan voor Weezenlanden-Noord, is dit deel van Zwolle de beste plek voor de eerste mobiliteitshub rondom de Singel. In de hub is ruimte voor het parkeren van (deel) auto’s, het stallen van (deel)fietsen, ontmoeting, werkplekken, een pakketkluis en openbare toiletten. Er is ook ruimte voor maatschappelijke functies en voor kleinschalige horeca, een fietsreparatieservice, en mogelijk een “to go” supermarkt.

 

“Samen werken we aan een gastvrije, leefbare en bereikbare binnenstad waar Zwollenaren, bezoekers en ondernemers zich welkom voelen. De nieuwe mobiliteitshub in dit deel van de stad speelt een essentiële rol hierbij op langere termijn,” aldus wethouder Gerdien Rots. “Met deze nieuwe hub zetten we een belangrijke stap om de binnenstad ook in de toekomst bereikbaar en aantrekkelijk te houden.”

 

Toevoeging 500 parkeerplaatsen
Ook betrokken partijen OCNE (Ontwikkelcombinatie Nijhuis Explorius) en woningcorporatie Openbaar Belang staan positief tegenover deze plannen. Zij herontwikkelen, in samenwerking met gemeente Zwolle, het gebied voor woningbouw en voorzieningen. Dit plan is al gedeeltelijk in uitvoering want er zijn al bouwwerkzaamheden gestart. Gemeente Zwolle voegt nu een mobiliteitshub met 500 parkeerplaatsen toe aan het plan. Deze toevoeging vraagt iets meer tijd voor het bouwen van een deel van de woningen. Dit compenseren we door de bouw van de sociale woningen naar voren te halen en een aantal extra sociale huurwoningen toe te voegen aan het plan. Daarmee zorgen de partijen ervoor dat de (nieuwe) bewoners er zo snel mogelijk kunnen wonen.

 

De gemeente denkt aan een ondergrondse parkeergarage, waar 512 auto’s kunnen staan. Hiervan zijn 200 voor buurtbewoners en 12 voor deelauto’s. In het oostelijke deel van Weezenlanden-Noord komen totaal drie parkeerlagen, waarvan twee onder gebouwen en een laag ‘op straatniveau’. Het college van burgemeester en wethouders verwacht dat de parkeergarage ruim 40 miljoen euro kost.

 

De gemeente heeft al een rijkssubsidie binnen, ook 4 miljoen euro voor het aanpassen van de wegen naar de hub. Om de investering terug te verdienen moet nog een beslissing worden genomen over de hoogte van het parkeertarief. Parkeren op straat en gratis parkeren in de omgeving lijkt te verdwijnen omdat automobilisten er anders wellicht te weinig gebruik van maken.

 

Planning
Het college heeft dinsdag 20 juni een positief besluit genomen. De raad wordt gevraagd om op korte termijn een besluit te nemen zodat aanpassing van het bouwplan kan starten. Na het raadsbesluit gaan gemeente, OCNE en Openbaar Belang het plan uitwerken. Bewoners van het gebied zijn afgelopen week geïnformeerd en krijgen na de zomervakantie verdere informatie over de aangepaste planning. De mobiliteitshub is naar verwachting in 2027 klaar.

 

Meer informatie
> Gemeente Zwolle is lid van Vexpan

Tags

mobiliteitshub bereikbaarheid Zwolle

Meer nieuws

Van parkeergarage naar mobiliteits- en energiehub is een gezamenlijke puzzel

Hoe kun je samen met diverse partijen van parkeergarages mobiliteitshubs maken, als basis voor zowel mobiliteit als energie? Hierover spraken diverse gasten uit de parkeerwereld inspirerend

Lees meer

Mobiliteitshubs en de parkeersector

Mobiliteitshubs staan volop in de belangstelling, en kunnen kansen bieden voor beleidsmakers en andere stakeholders. Het KiM heeft onderzocht wat de potentie van hubs is, en welke succesvoorwaarden daarbij

Lees meer

Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

Lees meer

Succesvolle mobiliteitshub met de juiste inzet van parkeren

Waar moet je aan denken bij het inrichten van een mobiliteitshub of knooppunt? En hoe zet je parkeerinstrumenten in? De nieuwe 'Leidraad parkeren bij knooppunten en mobiliteitshubs’

Lees meer

KiM onderzoekt kansen mobiliteitshubs

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht kansen en uitdagingen voor mobiliteitshubs in het rapport ‘Verkenning van het concept mobiliteitshub.’

Lees meer

Primeur: energiepositieve houten parkeerhub

Continental Car Parks heeft een nieuw bouwsysteem ontwikkeld voor een energiepositieve houten parkeervoorziening. Het concept genaamd CircuHUB is speciaal

Lees meer
1 2 3 4 5

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief