Wat gaat Carbon-Based design betekenen voor architectenbureaus?
Hoe kunnen we bouwen met zo min mogelijk negatieve gevolgen, hier en daar, nu en later? Hoe kunnen we bouwen met een lage milieu-impact en met minimale CO2-emissies? Dat is de kernvraag van het nieuwe rapport CarbonBased design – steps to zero. Het onderzoek kwantificeert het ongebruikte potentieel voor de reductie van milieu-impact in woongebouwen. Doel is om de emissies zoveel mogelijk te verminderen of zelfs richting nul te brengen.
[Bron: BNA]
De transitie naar een volledig circulaire bouweconomie in 2050 betekent dat de impact van de bouw op het milieu wordt verminderd, klimaatverandering wordt tegengegaan en de grondstoffenschaarste aangepakt. Op de korte termijn helpt het de sector om alvast voor te sorteren op de beleidsvoornemens van Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Hugo de Jonge voor de gebouwde omgeving. In de kamerbrief van 23 december 2022 maakte De Jonge zijn beleidsvoornemens op drie hoofdpunten bekend:
- Aanscherpen en verbreden van de milieuprestatie-eis voor nieuwe gebouwen en verbreding van de eis naar verbouw;
- Introduceren van normering CO₂-emissies van het materiaalgebruik in gebouwen;
- Stimuleren van bouwen met biobased grondstoffen.
Het onderzoek geeft inzicht in de orde van grootte van de milieu-impact van 20 maatregelen en schetst wat nodig is om naar een nul-impact of positieve-impact op het milieu te komen. Het is duidelijk dat meerdere maatregelen gelijktijdig nodig zijn om de milieu-impact van een woongebouw drastisch te verlagen.
De maatregelen zijn theoretisch toegepast op vier verschillende woongebouwen. Enerzijds is de berekening gebaseerd op de MPG, die de totale milieu-impact van een gebouw over de hele levenscyclus in kaart brengt. Anderzijds is de berekening ook vertaald naar de uitstoot van CO₂-equivalenten en getoetst aan de Paris Proof-methodiek zoals opgesteld door de Dutch Green Building Council en NIBE.
Meer informatie
Lees het hele artikel over Carbon Based design verder op bna.nl
> Wat zijn de belangrijkste bevindingen
> Reacties op Carbon Based design, o.a. van Francesco Veenstra, Rijksbouwmeester
Meer nieuws
Duurzame mobiliteitstransitie vraagt om LEV
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit. Voor het benutten van de potentie start het LEVERAGE-project van diverse kennisinstellingen en publieke en private partners.
Lees meerHoeveel elektrische auto's kan de wereld aan?
Als iedereen elektrisch gaat rijden hebben we geen fossiele uitstoot meer, maar voor de productie van de batterijen en elektromotoren van die auto’s zijn veel grondstoffen nodig.
Lees meerZware auto's moeten meer parkeergeld betalen in Parijs, opkomst referendum laag
Mensen die met een zware auto in Parijs willen parkeren, krijgen te maken met fors hogere parkeertarieven. Bij een referendum hierover heeft iets meer dan de helft van de kiezers (54,5 procent) voor een plan van de gemeente gestemd.
Lees meerDeelmobiliteit: zware motiveringsplicht bij ruimtelijke inpassing van projecten
In dit artikel zal uiteen worden gezet welke eisen de jurisprudentie stelt aan de inzet van deelmobiliteit.
Lees meerHart van de Waalsprong: eerste energieneutrale winkelcentrum met parkeerhuis
In Nijmegen is het eerste energieneutrale winkelcentrum van Nederland opgeleverd, inclusief een parkeerhuis met 300 parkeerplekken. Een project van Ontwikkelcombinatie Hart van de Waalsprong.
Lees meerStand van zaken: flexibele parkeermachtiging deelauto's
Eén auto, elektrische scooter of fiets die gebruikt wordt door veel reizigers: deelmobiliteit belooft minder vervoersmiddelen in de stad. Wat is de stand van zaken van het deelprojecten Flexibel parkeren voor deelauto’s?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.