VvE’s met laadpalen definitief btw-plichtig, tot duizenden euro’s financieel voordeel
VvE’s die laadpalen via de gemeenschappelijke stroomaansluiting hebben geïnstalleerd, zijn btw-plichtig. VVE Laadloket meldt dat een recente uitspraak van de Belastingdienst duidelijkheid schept en financiële voordelen kan opleveren voor betrokken Verenigingen van Eigenaren (VvE’s).
Dubbele heffing
De problematiek ontstond doordat VvE’s als eindgebruiker 21 procent btw betalen aan de energieleverancier. Wanneer deze stroom wordt doorgeleverd aan een exploitant van laadpalen, die op zijn beurt kosten doorbelast aan gebruikers, werd over dezelfde stroom nogmaals 21 procent btw gerekend.
Dit leidde tot onbedoelde dubbele btw-betaling. Deze extra kosten maken het thuis opladen van elektrische auto’s duurder en daardoor minder aantrekkelijk voor bewoners.
Definitieve duidelijkheid
VVE Laadloket heeft zich ingezet om helderheid te krijgen in deze kwestie en benaderde de Belastingdienst met een concrete casus van VvE Châtelet in Zeist. De Belastingdienst oordeelde dat een VvE btw-plichtig is voor het laadsysteem omdat het deelneemt aan economisch verkeer.
Deze uitspraak is belangrijk voor alle VvE’s in Nederland die laadpalen hebben geïnstalleerd of dit overwegen. Het schept duidelijkheid in een kwestie waar volgens VVE Laadloket jarenlang onduidelijkheid over bestond. > Lees verder
Meer informatie
> Bron en lees verder: Nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?
In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?
Lees meerNaar meer transparantie in de laadkosten
Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerPieter Litjens CROW
Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.
Lees meerParkeren aan de laadpaal?
Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen