Vier op de tien Nederlanders willen af van autobezit

Gepubliceerd op: 10 augustus 2023

Ruim vier op de tien Nederlanders zijn van mening dat we af moeten van het idee dat iedereen een eigen auto moet hebben. Met name de milieu-impact van autorijden wordt hiervoor als argument aangehaald. Wel zijn er zorgen over onder meer de beschikbaarheid en kosten van openbaar vervoer als alternatief. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan. Met hulp van veldwerkbureau Panel Inzicht vroeg het bedrijf 2002 Nederlanders naar hun mening over autobezit.

 

Met name twintigers en dertigers zijn het eens met de stelling. Onder twintigers is het zelfs meer dan de helft (52,1%), terwijl slechts 29,4% aangeeft juist voor individueel autobezit te zijn. Veertigers hebben daarentegen duidelijk het meeste moeite met het opgeven van een eigen auto. De meerderheid (43,1%) is het oneens met de stelling, terwijl slechts 35,2% aangeeft het ermee eens te zijn. Tussen mannen en vrouwen is niet heel veel verschil, al valt wel op dat mannen wat meer uitgesproken zijn. Van de vrouwen antwoordde ruim een kwart ‘neutraal’, tegen bijna 20% van de mannen.

 

 

Persoonlijke vrijheid

Ondervraagden die het oneens zijn met de stelling van Zonneplan, vinden vooral dat het al dan niet hebben van een eigen auto een vrije keuze moet blijven. Ze verwijzen daarbij ook naar mensen die in afgelegen gebieden wonen waar openbaar vervoer beperkt of niet beschikbaar is. Ook geven ze aan dat een auto onafhankelijkheid biedt en het mogelijk maakt om te gaan en staan waar je wilt. Daarnaast uiten zij hun zorgen over de uitdagingen van openbaar vervoer, zoals kosten, bereikbaarheid en gemak, vooral in landelijke gebieden.
Zo zegt een 33-jarige man uit Overijssel: ”Ik vind dat iedereen dat zelf mag bepalen. Ik vind het een stuk vrijheid, het openbaar vervoer is ongelooflijk kostbaar en een hardwerkend persoon mag zeker een auto bezitten.” Een man (52) uit Flevoland vreest daarnaast dat deelauto’s sneller afgedankt zullen worden: “Waarom zouden wij geen eigen auto meer mogen bezitten? Met verstand gebruiken is een goed idee, maar dat zegt nog niets over het bezit. Sterker nog: voor jouw eigen auto voel je je verantwoordelijk. Dus die gebruik je netjes. Een deel- of leenauto doet je niets en mishandelen boeit je niets, als de kosten maar laag zijn.”

 

“Ik denk dat we af moeten van het idee dat iedereen een eigen auto moet hebben” Panelonderzoek onder 2002 Nederlanders

 

Milieu-impact autobezit

De voor de hand liggende reden om autodelen of het gebruik van het OV in plaats van het bezitten van een eigen auto te stimuleren, is de impact van auto’s op het milieu. Ondervraagden vinden dat vooral huishoudens met meerdere auto’s best wat kunnen inleveren. Zo vraagt een 75-jarige Limburger zich af: “Waarom moeten de rijken vijf auto´s hebben, terwijl sommigen die onder de armoedegrens leven niets hebben?” Een 72-jarige vrouw uit Drenthe vat het kort samen: “Voor iedereen goedkoper en beter voor het milieu.”
De productie van auto’s zorgt voor de nodige CO2-uitstoot: gemiddeld zo’n 7 à 8 ton per auto, aldus Milieu Centraal. Daarnaast nemen ze veel openbare ruimte in beslag, aangezien ze 96% van de tijd stilstaan, zo stelt deelautoaanbieder Lynk&Co. In Nederland zijn al meerdere deelautoplatformen actief, waarvan MyWheels en GreenWheels waarschijnlijk de bekendste zijn. In Utrecht draait al enkele jaren het concept WeDriveSolar, dat alleen met elektrische auto’s werkt.

 

Bron: persbericht Zonneplan

Tags

openbaar verzoer autobezit autorijden EV milieu-impact

Meer nieuws

Zoekverkeer en bezettingsgraad, hoe vol is vol?

Uit onderzoek blijkt dat hogere bezettingsgraden niet tot te volle parkeergelegenheden leiden.

Lees meer

Parkeervisie gemeente Enschede: flexibiliteit en verlagen parkeerdruk

De gemeente Enschede heeft de parkeervisie vastgesteld. Daarin staat hoe ze in de toekomst willen omgaan met autoparkeren in Enschede. 

Lees meer

Q-Park en Shell openen samen Mobility Hub in Den Haag

Parkeren, snelladen en verder bewegen in de stad op een elektrische (bak)fiets of scooter met een versie koffie of thee to go is nu wel heel gemakkelijk in Den Haag.

Lees meer

Keynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’

Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.

Lees meer

Uitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden

De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. 'Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken.'

Lees meer

Gemeente Rotterdam: Grote plannen voor fietsparkeren, maar uitdaging om te realiseren

In dit artikel vertellen Sander de Groot, productmanager Fietsenstallingen bij Gemeente Rotterdam, en Bart Christiaens, fietscoordinator van Gemeente Rotterdam, over de plannen en uitdagingen van het ambitieuse fietsprogramma.

Lees meer
1 2 3 4 30

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief