Vexpan verwelkomt nieuw lid gemeente Ede

Gepubliceerd op: 07 april 2021

Vexpan heet gemeente Ede van harte welkom als nieuw lid van de branchevereniging. ‘Meer en meer is parkeren verbonden met andere maatschappelijke opgaven als verduurzaming, elektrificatie, het verminderen van CO2 uitstoot, het bijdragen aan de kwaliteit van de fysiek ruimtelijke omgeving, het ontmoedigen van autogebruik en het tegelijkertijd mogelijk maken van de woningbouwopgave. Dit stelt ons vakgebied tot uitdagingen.”

 

Gemeente Ede vertelt waarom zij lid van Vexpan zijn geworden: “Gemeente Ede is een dynamische stad met 115.000 inwoners met sterke cultuur, historische wortels en tegelijkertijd de blik vooruit. Het is dan ook geen wonder dat veel mensen hier graag wonen, werken en ontspannen. Sterker, gemeente Ede is volgens de Atlas voor gemeenten de gemeente waar mensen het gelukkigst zijn. Dat komt doordat relatief veel mensen een baan hebben en gezond zijn. Daarnaast ervaren zij de woonomgeving als prettig, veilig met veel rust, natuur en ruimte. Dit betekent niet dat onze stad niet dezelfde parkeerproblemen heeft als iedere andere stad. Het is ook hier steeds zoeken naar de juiste balans tussen parkeeraanbod en parkeervraag. En ook hier kan parkeerproblematiek niet op zichzelf staand aangevlogen worden.”

 

Meer en meer is parkeren verbonden met andere maatschappelijke opgaven als verduurzaming, elektrificatie, het verminderen van CO2 uitstoot, het bijdragen aan de kwaliteit van de fysiek ruimtelijke omgeving, het ontmoedigen van autogebruik en het tegelijkertijd mogelijk maken van de woningbouwopgave. Dit stelt ons vakgebied tot uitdagingen: het anders omgaan met parkeernormen, het zoeken naar maatwerkoplossingen, het toepassen van parkeerregulering, het laden van elektrische voertuigen in de openbare ruimte, het ontwikkelen van mobiliteitshubs, het toepassen van deelmobiliteit en het structureel waarborgen hiervan.

 

Het Vexpan-lidmaatschap wordt vooralsnog ingevuld door Christian Ratering die bijna twintig jaar voor gemeente Nieuwegein heeft gewerkt. Vanuit die rol heeft hij eerder een aantal bijdragen geleverd aan de Vexpansie op het thema “anders omgaan met parkeernormen” en is sinds begin 2020 in Ede aan de slag is gegaan. Voor gemeente Nieuwegein heeft hij het meest recente parkeerbeleid verzorgd dat in september 2020 is vastgesteld. Sinds begin 2020 werkt hij ook aan het parkeerbeleid voor gemeente Ede. Naast het ontwikkelen van parkeerbeleid in relatie tot Parkeernormen houdt hij zich hier bezig met parkeren in de breedste zin van het woord waaronder ook parkeerregulering, fietsparkeren, en duurzame mobiliteit in relatie tot parkeren. Momenteel vervult hij op verzoek van Provincie Gelderland een rol in de klankbordgroep van de “parkeerhandreiking”.

 

Anderzijds haakt Rikkert Snitselaar aan die zich binnen de gemeente Ede onder andere bezighoudt met het beleid rond de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Momenteel werkt hij, ondersteund door de Samenwerkingsregio Oost (Gelderland en Overijssel), aan een nieuwe laadvisie en plaatsingsbeleid voor laadinfrastructuur in Ede.

 

Gezien de complexiteit van veel ruimtelijke opgaven in Ede hopen wij zo nu en dan een beroep te kunnen doen op de kennis en kunde van andere Vexpan-leden. Andersom delen wij ook graag onze kennis om anderen verder te helpen.”

Tags

verenigingsnieuws

Meer nieuws

Hellingspercentages en overgangsbogen bij (stallings) garages

Hellingbanen zijn vaak van grote invloed op het ontwerp van een parkeergarage. Omdat het wagenpark zich verder ontwikkelt, is het belangrijk om na te gaan of de geldende richtlijnen nog adequaat zijn.

Lees meer

Elektrisch vervoer en brandveiligheid: trends, issues en toekomst

De energietransitie betekent dat er steeds meer elektrische voertuigen in gebruik zijn. Daarmee ontstaan allerlei risico’s voor brandveiligheid. De actuele ontwikkelingen en de opgaven voor brandpreventie.

Lees meer

Belang menselijk gedrag bij maken brandveilige keuzes

“Het geheim van effectieve gedragsverandering zit ‘m in het inspelen op de juiste gedragsoorzaken op het juiste moment”, aldus gedragswetenschapper en beleidsadviseur Brandveilig Leven Nick Boersma.

Lees meer

Succesvol mobiliteitsplan rondom Formule 1 in Zandvoort

Na 36 jaar afwezigheid werd weer een Formule 1 race gereden op het circuit van Zandvoort. Hoe komen zo’n 195.000 bezoekers zo efficiënt en duurzaam mogelijk naar het circuit?

Lees meer

In- en uitrijden op kenteken bij 53 P+R locaties

Vanaf nu is het bij 53 betaalde P+R locaties mogelijk om in en uit te rijden met behulp van kentekenherkenning. Hiermee wil NS met Q-Park parkeren bij stations voor reizigers sneller en makkelijker maken.

Lees meer

Parkeergedrag veranderen, hoe doe je dat?

Gedrag en parkeren is een zeer actueel onderwerp dat bij de parkeerprofessionals van álle gemeenten speelt. Vandaar de Themadag Gemeenten over: Parkeergedrag veranderen, hoe doe je dat? Een terugblik.

Lees meer
1 9 10 11 12 13 18

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief