Vexpan verwelkomt nieuw lid gemeente Ede
Vexpan heet gemeente Ede van harte welkom als nieuw lid van de branchevereniging. ‘Meer en meer is parkeren verbonden met andere maatschappelijke opgaven als verduurzaming, elektrificatie, het verminderen van CO2 uitstoot, het bijdragen aan de kwaliteit van de fysiek ruimtelijke omgeving, het ontmoedigen van autogebruik en het tegelijkertijd mogelijk maken van de woningbouwopgave. Dit stelt ons vakgebied tot uitdagingen.”
Gemeente Ede vertelt waarom zij lid van Vexpan zijn geworden: “Gemeente Ede is een dynamische stad met 115.000 inwoners met sterke cultuur, historische wortels en tegelijkertijd de blik vooruit. Het is dan ook geen wonder dat veel mensen hier graag wonen, werken en ontspannen. Sterker, gemeente Ede is volgens de Atlas voor gemeenten de gemeente waar mensen het gelukkigst zijn. Dat komt doordat relatief veel mensen een baan hebben en gezond zijn. Daarnaast ervaren zij de woonomgeving als prettig, veilig met veel rust, natuur en ruimte. Dit betekent niet dat onze stad niet dezelfde parkeerproblemen heeft als iedere andere stad. Het is ook hier steeds zoeken naar de juiste balans tussen parkeeraanbod en parkeervraag. En ook hier kan parkeerproblematiek niet op zichzelf staand aangevlogen worden.”
Meer en meer is parkeren verbonden met andere maatschappelijke opgaven als verduurzaming, elektrificatie, het verminderen van CO2 uitstoot, het bijdragen aan de kwaliteit van de fysiek ruimtelijke omgeving, het ontmoedigen van autogebruik en het tegelijkertijd mogelijk maken van de woningbouwopgave. Dit stelt ons vakgebied tot uitdagingen: het anders omgaan met parkeernormen, het zoeken naar maatwerkoplossingen, het toepassen van parkeerregulering, het laden van elektrische voertuigen in de openbare ruimte, het ontwikkelen van mobiliteitshubs, het toepassen van deelmobiliteit en het structureel waarborgen hiervan.
Het Vexpan-lidmaatschap wordt vooralsnog ingevuld door Christian Ratering die bijna twintig jaar voor gemeente Nieuwegein heeft gewerkt. Vanuit die rol heeft hij eerder een aantal bijdragen geleverd aan de Vexpansie op het thema “anders omgaan met parkeernormen” en is sinds begin 2020 in Ede aan de slag is gegaan. Voor gemeente Nieuwegein heeft hij het meest recente parkeerbeleid verzorgd dat in september 2020 is vastgesteld. Sinds begin 2020 werkt hij ook aan het parkeerbeleid voor gemeente Ede. Naast het ontwikkelen van parkeerbeleid in relatie tot Parkeernormen houdt hij zich hier bezig met parkeren in de breedste zin van het woord waaronder ook parkeerregulering, fietsparkeren, en duurzame mobiliteit in relatie tot parkeren. Momenteel vervult hij op verzoek van Provincie Gelderland een rol in de klankbordgroep van de “parkeerhandreiking”.
Anderzijds haakt Rikkert Snitselaar aan die zich binnen de gemeente Ede onder andere bezighoudt met het beleid rond de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Momenteel werkt hij, ondersteund door de Samenwerkingsregio Oost (Gelderland en Overijssel), aan een nieuwe laadvisie en plaatsingsbeleid voor laadinfrastructuur in Ede.
Gezien de complexiteit van veel ruimtelijke opgaven in Ede hopen wij zo nu en dan een beroep te kunnen doen op de kennis en kunde van andere Vexpan-leden. Andersom delen wij ook graag onze kennis om anderen verder te helpen.”
Meer nieuws
Dekfordt Parking Funds verkoopt parkeergarage Museum Centrum Groningen aan Interparking Nederland
Dekfordt, specialist op het gebied van vastgoed in parkeergarages, heeft parkeergarage Museum Centrum in Groningen verkocht. Het betreft de allereerste garage uit hun portefeuille waarbij private investeerders hun investering verzilveren.
Lees meerOff-street parkeren zonder slagbomen
Met de ervaring van EasyPark in diverse landen sprak André Wielaard over parkeren zonder slagboom. Vanuit regelgeving blijkt nog een sterke beperking in Nederland om deze comfortabele wijze van parkeren voor de gebruikers in te voeren.
Lees meerExtreme neerslag: waterschade in parkeergarages te voorkomen of te beperken?
De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar veiligheidsrisico’s rond wateroverlast. Ook parkeerkelders en parkeergarages hebben hiermee te maken. Wie is verantwoordelijk? Wie betaalt de schade? En wat valt er (preventief) aan te doen?
Lees meerInterparking en Saba bundelen hun krachten
Interparking en Saba Infraestructuras bundelen hun krachten om te profiteren van de sterke punten en synergiën van beide bedrijven en een pan-Europese speler op het gebied van mobiliteitsoplossingen te creëren. Saba is een Spaanse speler.
Lees meerVexpan Netwerkborrel: nieuwe inzichten e-laden en brandveiligheid in parkeergarages
De Vexpan werkgroep CLIP & Brandveiligheid initieerde 19 september wederom een gethematiseerde netwerkbijeenkomst om met de Vexpan leden de uitdagingen rond over e-laden in parkeergarages door te praten. De aanwezigen kijken terug op een inspirerende bijeenkomst.
Lees meerBrandsturingen: de praktijk is weerbarstig
Een brandsturing lijkt wellicht iets dat eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Dit blijkt in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.