Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024: Inzicht economische waarde bezoekers centrum
Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024, uitgevoerd door Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares, biedt waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden van Nederland en Vlaanderen. Dit onderzoek, een vervolg op het onderzoek uit 2023, analyseerde de economische impact van bezoekers op basis van hun vervoersmiddel, met gegevens uit bijna 40 centrumgebieden.
Maatschappelijke context: druk op de ruimte neemt toe
De druk op de fysieke ruimte in centrumgebieden neemt toe. Er zijn drie grote ruimtevragers: aanbod (o.a. winkels, horeca), openbare ruimte (o.a. groen, water, terrassen) en mobiliteit (o.a. infrastructuur, parkeren). Een goed evenwicht is essentieel voor de economische vitaliteit van centrumgebieden. Toch is het voor veel steden lastig om te bepalen hoe de fysieke ruimte ingericht moet worden en welke impact de keuzes hebben op de economie van een centrumgebied. Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares onderzochten de relatie tussen mobiliteit en economie in 40 centrumgebieden van Nederland en Vlaanderen.
Herkomst, gemak en reistijd belangrijkste factoren
De bevindingen tonen aan dat de mobiliteitskeuze van bezoekers sterk afhankelijk is van herkomst, gemak en reistijd. Bezoekers die te voet of met de fiets komen, besteden minder per keer, maar komen vaker. Hierdoor vertegenwoordigt één voetganger meer economische waarde dan één autobezoeker. Auto- en OV-bezoekers, die uit een groter verzorgingsgebied komen, besteden gemiddeld meer per bezoek, maar komen minder vaak. Interessant is dat autobezoekers, ondanks minder frequentie, verantwoordelijk zijn voor het grootste aandeel van de omzet in veel centrumgebieden (47%). Dit komt omdat veel centrumgebieden nog steeds veel unieke autobezoekers weten aan te trekken. Dit staat door landelijke trends wel steeds meer onder druk.
Conclusie: maatwerk is nodig
Het bevorderen van voetgangers- en fietsmobiliteit biedt economisch voordelen, vooral in kleinere centra, waar inwoners vaak te voet of per fiets komen. Tegelijkertijd blijft voor centrumgebieden met grotere regio-functies goede bereikbaarheid voor autobezoekers van groot belang. Het is bij het vaststellen van mobiliteitsbeleid belangrijk om economische impact mee te wegen, waarbij nuance essentieel is in de discussie over mobiliteit en economische vitaliteit van centrumgebieden.
> Toelichting op de belangrijkste onderzoeksresultaten en de complete rapportage.
Meer informatie
> Persbericht van Platform Binnenstadsmanagement
Meer nieuws
Gastcolumn 'Over en uit voor de parkeergarage'
Gastcolumn Carlo JT van de Weijer 'Over en uit voor de parkeergarage' In de toekomst hebben we geen parkeergarages meer nodig.
Lees meerOnderzoek mobiliteit: redenen waarom Nederlanders de auto liever laten staan
Na files zijn parkeerperikelen grootste bron van ergernis, blijkt uit een mobiliteitsonderzoek van EasyPark. Veel Nederlanders laten steeds vaker de auto staan.
Lees meerPost hbo-opleiding Parkeren: parkeren als onderdeel van de mobiliteitsketen
De vernieuwde post hbo-opleiding Parkeren is aangepast aan de huidige ontwikkelingen. Marc Moonen, parkeerspecialist bij Kwirkey en tevens docent bij DTV Consultants, vertelt hier meer over.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Henk Domenie
Henk Domenie, CEO Scheidt & Bachmann Parking Solutions Benelux, kwam via de installatie-sector in aanraking met de parkeerwereld en werd gegrepen door de veelzijdigheid van het parkeren.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 2
In dit artikel komt het besluit parkeerbelasting dat bij de wetswijziging van de gemeentewet hoort aan de orde en worden de belangrijkste wijzigingen daarin toegelicht.
Lees meerParkeren in het buitenland: zoeken naar parkeerplek lastigst
Het vinden van een parkeerplek blijkt in het buitenland een lastig karwei. 44 procent parkeert soms tot heel vaak op plekken zonder te weten of dat mag.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.