Veel foutparkeerders bon door meer controles met scanauto

Gepubliceerd op: 13 februari 2023

Ruim 17.000 mensen ontvingen in 2022 een parkeerbon op de deurmat. Sinds de komst van de scanauto in Hoorn wordt er namelijk veel meer – en nauwkeuriger – gecontroleerd. Ook rijdt de auto sinds kort in het vergunninggebied. Niet alleen het aantal boetes is afgelopen jaar flink gestegen maar ook het aantal bezwaren.

 

In totaal vielen er in 2022 bij 17.550 mensen een parkeerboete op de mat. Dat zijn gemiddeld zo’n 50 auto’s per dag zonder een geldig parkeerbewijs. Het aantal is met ruim 6.000 boetes meer, behoorlijk gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Door de aanschaf van een nieuwe scanauto en verbeterde software is het mogelijk nog nauwkeuriger te controleren.

 

“In januari 2021 hadden de coronamaatregelen nog invloed, sindsdien komen er veel meer bezoekers naar de stad. Ook is de scanauto veel frequenter gaan rijden”, verklaart parkeermanager Chantal van der Wolk. Het betekent ook dat er veel meer mensen bezwaar hebben gemaakt. Van 3.092 bezwaren in 2021, steeg het aantal vorig jaar naar 4.893 bezwaarschriften. 65 procent van de mensen werd in het gelijk gesteld. Eerder werd juist verwacht dat het aantal afgewezen bezwaren zou stijgen.

 

Verkeerd kenteken of zone ingevoerd
Dat het aantal bezwaren hoog ligt, heeft een reden. De gemeente Hoorn gaat soepel om met mensen die een verkeerd kenteken invoeren of een verkeerde zone hebben aangegeven. “In de telling wordt dan het bezwaar als gegrond aangemerkt. Dat betekent dan niet dat de gemeente zelf een fout heeft gemaakt maar dat we coulant omgaan met de gemaakte fout en de parkeerboete ongedaan maken.”

 

Meer informatie
> Lees hier verder over: meer opbrengst uit betaald parkeren + minder werk, meer ogen op straat
> Bron: nhnieuws.nl
> Gemeente Hoorn lid van Vexpan

Tags

scanauto handhaving betaald parkeren gemeente

Meer nieuws

Beter omgaan met bestaande parkeerplekken

Steden staan voor een grote uitdaging. Door bevolkingsgroei en een stijging in autobezit neemt de parkeerdruk toe, terwijl ook de behoefte aan meer ruimte en duurzaamheid toeneemt.

Lees meer

Is parkeerbeleid nog nodig?

Steeds minder gemeenten stellen parkeerbeleid op. Deze tendens sluit aan bij de constatering dat parkeren geen losstaand beleidsveld meer is

Lees meer

Parkeergarage Rokin: in alles uitdagend!

Hartje Amsterdam ter plaatse van Metrostation Rokin lag al jarenlang het casco van de gelijknamige parkeergarage.

Lees meer

Norm toegankelijkheid gebouwen in aantocht

Gebouwen, dus ook parkeergarages zouden voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking makkelijk toegankelijk moeten zijn. Daar lijkt nu schot in te komen door een nieuwe brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over de voortgang van het Actieplan Toegankelijkheid voor de Bouw.

Lees meer

Coronacrisis vergroot belang bereikbaarheid en parkeren van winkelgebieden Van basis- naar bestaansvoorwaarde

Er is een tijd geweest waarin er in Amsterdam iedere zaterdag een file stond vanaf het Rokin tot aan de parkeergarage van de Bijenkorf. Die tijd is voorbij.

Lees meer

100 aangesloten gemeenten na 10 jaar SHPV en op naar 1 NPVR

Het SHPV (Servicehuis Parkeer-en Verblijfsrechten) is op 22 juni 2010 als coöperatie van en voor gemeenten opgericht, met als doel het marktneutraal faciliteren van een landelijke voorziening voor het vastleggen en ontsluiten van parkeer-en verblijfsrechten

Lees meer
1 49 50 51 52 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief