Van elkaar leren: Rotterdam verbetert continu proces fiscale handhaving

Gepubliceerd op: 01 juli 2024

Eerder zijn in Vexpansie artikelen verschenen over ’Fiscale parkeerhandhaving met de menselijke maat’ en over ‘Wens gezamenlijke aanpak NCNP bureaus’. Ook is e.e.a. onderwerp geweest van een VEXPAN netwerkbijeenkomst afgelopen maart. Daarna besteedde het programma Kassa op 23 maart uitvoerig aandacht aan onterechte parkeerboetes waarbij een vertegenwoordiger van een NCNP bureau uitleg gaf. Rotterdam was volgens het programma koploper wat betreft onterechte parkeerboetes.

 

Op de website van het programma Kassa staat nog de tekst:
Automobilisten worden massaal onterecht op de bon geslingerd als ze parkeren in de Randstad. Dat blijkt uit navraag van het consumentenprogramma Kassa (BNNVARA) bij de gemeentes Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Het afgelopen jaar regende het bezwaren in deze gemeentes. Het merendeel van de mensen die bezwaar maakten, werd in het gelijk gesteld en kreeg de zogenoemde naheffingsaanslag parkeerbelasting van maximaal 76,70 euro terug.

 

De vraag is wat blijft kijkers na zo’n uitzending bij?
Wat wel zeker is dat hetzij via de televisie of een krant dit item weer terug komt. De uitzending van Kassa leidde in Rotterdam tot vragen door de gemeenteraad aan het college. Het college antwoordde daarop en voormalig wethouder Karremans gaf in een commissievergadering aan later met een uitgebreide reactie (met cijfers) te komen. Bij het scheiden van de markt, hij is nu staatsecretaris, is deze reactie aan de raad gestuurd.

 

Wat valt in de uitgebreide reactie van het college aan de raad o.a. op:
• De werkelijkheid is veel genuanceerder dan volgens Kassa werd gemeld.
• Bij veel verschillende soorten naheffingsaanslagen is sprake van menselijke fouten.
• De website van de gemeente komt duidelijk over en helpt contact te leggen met de gemeente en of bezwaar te maken.
• De betrokken afdelingen/medewerkers zijn voortdurend en intensief bezig na te gaan wat er fout gaat en wat er verbeterd kan worden, zodat er zo weinig mogelijk onterechte naheffingen worden opgelegd. Een goede aanpak.

 

Oproep: deel je aanpak
Met de aanpak van Rotterdam kunnen andere gemeenten hun voordeel doen om de fiscale handhaving met de scanauto te verbeteren. De Vexpansie redactie ontvangt daarom ook graag andere goede voorbeelden, zodat we deze in een volgende nieuwsbrief kunnen delen.

 

Deel je aanpak

Tags

oproep fiscale parkeerhandhaving menselijke maat gemeenten

Meer nieuws

Aanpassing loonheffing: Parkeren auto werknemer tijdens vakantie

Gratis parkeren van de auto van werknemers in de omgeving van de werkplek tijdens de vakantie vormt belast loon in natura. Het Handboek Loonheffingen wordt op dit punt aangepast.

Lees meer

Gemeente Groningen blij met eerste effecten nieuwe parkeermaatregelen

Het gemeentebestuur van Groningen heeft de eerste resultaten van het nieuwe parkeerbeleid gedeeld. Sinds begin dit jaar gelden in verschillende wijken nieuwe parkeerregels, inclusief een aangepaste bezoekersvergunning.

Lees meer

Haarlemmers verontwaardigd: parkeerplekken gereserveerd voor deelauto's

De gemeente Haarlem heeft deze zomer 30 parkeerplekken in de stad exclusief toegewezen aan deelauto’s. De toewijzing past in het streven van het stadsbestuur naar meer deelauto's, maar bewoners zijn onaangenaam verrast.

Lees meer

Proef gemeente Zwolle: met benzineauto bij laadpaal parkeren

Met de benzineauto eindeloos op zoek naar een parkeerplaats, terwijl de vakken bij laadpalen leeg staan. Of andersom. Gemeente Zwolle start een nieuwe proef: laadpalen zonder gereserveerde parkeerplekken – ook benzineauto mag er staan.  

Lees meer

Vexpan vertegenwoordiging in nieuw bestuur EPA

De European Parking Association (EPA aisbl) heeft een nieuwe bestuurssamenstelling met daarin ook vertegenwoordiging van Vexpan leden. Theo Thuis, van Q-Park, is verkozen tot voorzitter en Peter Dingemans, bestuurslid Vexpan, is nu vice voorzitter.

Lees meer

Nederlandse winnaars European Parking Award 2025

Nederlandse inzendingen een European Parking Award hebben gewonnen: Vexpan lid Q-Park Nederland en EGIS Projects SAS (categorie 6 en 7). De prijzen zijn voor uitstekende prestaties in de parkeer- en mobiliteitssector.

Lees meer
1 2 3 4 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief