Van blauwe zone naar reductiezone

Gepubliceerd op: 08 mei 2023

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

 

Van de redactie Vexpansie / Tekst: Gert-Jan Kiebert

 

Blauwe zones zijn inmiddels een zeer bekende verschijning. Elke middelgrote gemeente maakt er wel gebruik van. Inmiddels zijn er echter steeds meer gemeenten die de blauwe zone afschaffen. Blauwe zones zijn doorgaans plaatsen waar parkeerplaatsen gedurende een beperkte tijd gratis beschikbaar zijn voor automobilisten, maar dit systeem heeft zijn nadelen. Betaald parkeren kan deze nadelen aanpakken en tegelijkertijd de gemeente extra inkomsten opleveren.
Een van de belangrijkste problemen met blauwe zones is dat het systeem vaak niet goed wordt nageleefd. Automobilisten parkeren hun auto voor een paar uur in een blauwe zone en verplaatsen hun auto of draaien de schijf terug, waardoor de beschikbare parkeerplaatsen niet effectief worden benut. Dit kan leiden tot een hoge parkeerdruk in bepaalde gebieden, waardoor andere weggebruikers worden benadeeld.

 

 

Betaald parkeren
Het invoeren van betaald parkeren kan dit probleem oplossen. Door een tarief te heffen voor het parkeren, worden automobilisten ontmoedigd om hun auto langer dan noodzakelijk te laten staan. Dit betekent dat de beschikbare parkeerplaatsen beter worden benut en dat er meer ruimte beschikbaar is voor andere weggebruikers. Bovendien kunnen de inkomsten uit het betaald parkeren worden gebruikt om de lokale middenstand te verbeteren en andere gemeentelijke projecten te financieren.
Het parkeertarief geldt direct na aanmelding op een parkeerautomaat of via een mobiele applicatie door de bestuurder, echter om lokale winkeliers of ondernemers tegemoet te komen, kan worden ingesteld dat na aanmelding bijvoorbeeld het eerste uur als korting wordt verstrekt. Op deze manier blijft het mogelijk om bestuurders te verwelkomen op de parkeerplaatsen in het centrumgebied tegen een gereduceerd tarief, terwijl de doorstroming van auto’s en de handhaving hiervan ook beter georganiseerd worden.

 

 

Voorbeelden reductiezones
Gemeente Rijswijk en Almere zijn voorbeelden waar de blauwe zones zijn afgeschaft en vervangen door ‘Reductiezones’. Gemeenten die interesse hebben om de blauwe zones af te schaffen, dienen dit mee te nemen in hun Parkeerverordening voor 2024. SHPV helpt gemeenten hierbij door bijvoorbeeld te werken aan de concept Parkeerverordening samen met VNG of door de ontwikkeling van het progressief parkeertarief.
Een progressief parkeertarief is een parkeertarief dat varieert afhankelijk van de duur van het parkeren. Bij een progressief parkeertarief betaalt een automobilist meer naarmate hij langer blijft parkeren. Het tarief kan bijvoorbeeld stijgen na een bepaald aantal uur of na een bepaalde tijd van de dag.

 

 

Nadelen
Natuurlijk zijn er ook nadelen aan het afschaffen van de blauwe zone. Het kan bijvoorbeeld leiden tot verzet onder bewoners die gewend zijn aan gratis parkeren. Ook kan het de lokale economie schaden, omdat het lastiger kan worden voor bezoekers om de stad te bezoeken. Daarom is het belangrijk om bij het invoeren van betaald parkeren goed te kijken naar de mogelijke impact en hierover communicatie te voeren met de betrokkenen.

 

Gert-Jan Kiebert,  Project- en Accountmanagement SHPV

Tags

blauwe zone reductiezone parkeerschijf betaald parkeren

Meer nieuws

Beter omgaan met bestaande parkeerplekken

Steden staan voor een grote uitdaging. Door bevolkingsgroei en een stijging in autobezit neemt de parkeerdruk toe, terwijl ook de behoefte aan meer ruimte en duurzaamheid toeneemt.

Lees meer

Is parkeerbeleid nog nodig?

Steeds minder gemeenten stellen parkeerbeleid op. Deze tendens sluit aan bij de constatering dat parkeren geen losstaand beleidsveld meer is

Lees meer

Parkeergarage Rokin: in alles uitdagend!

Hartje Amsterdam ter plaatse van Metrostation Rokin lag al jarenlang het casco van de gelijknamige parkeergarage.

Lees meer

Norm toegankelijkheid gebouwen in aantocht

Gebouwen, dus ook parkeergarages zouden voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking makkelijk toegankelijk moeten zijn. Daar lijkt nu schot in te komen door een nieuwe brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over de voortgang van het Actieplan Toegankelijkheid voor de Bouw.

Lees meer

Coronacrisis vergroot belang bereikbaarheid en parkeren van winkelgebieden Van basis- naar bestaansvoorwaarde

Er is een tijd geweest waarin er in Amsterdam iedere zaterdag een file stond vanaf het Rokin tot aan de parkeergarage van de Bijenkorf. Die tijd is voorbij.

Lees meer

100 aangesloten gemeenten na 10 jaar SHPV en op naar 1 NPVR

Het SHPV (Servicehuis Parkeer-en Verblijfsrechten) is op 22 juni 2010 als coöperatie van en voor gemeenten opgericht, met als doel het marktneutraal faciliteren van een landelijke voorziening voor het vastleggen en ontsluiten van parkeer-en verblijfsrechten

Lees meer
1 49 50 51 52 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief