Utrechtse gemeenteraad wenst waslijst aan uitzonderingen op plan betaald parkeren
De Utrechtse coalitie is verdeeld over het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente. D66 en ChristenUnie willen een lijst aan uitzonderingen toevoegen aan de plannen. Ook de oppositie is kritisch en wil de plannen schrappen.
Het was een marathondebat in de Utrechtse raad. Het begon ’s ochtends om 09.00 uur. Om 23.00 uur was het debat nog niet over de helft en werd de vergadering geschorst. Het laat zien dat in de raad het plan net zo gevoelig ligt als bij bewoners. Een deel van die bewoners diende een petitie in. Binnen twee dagen haalden de actievoerders 1100 handtekeningen op.
Tussen nu en 2034 moet in de hele stad betaald parkeren worden ingevoerd. Daarnaast wordt de draagvlakmeting afgeschaft. Het besluit viel tijdens de coalitieonderhandelingen. De ideeën komen uit de koker van GroenLinks en Student & Starter. Dat zijn de enige partijen die het voorstel onvoorwaardelijk steunen.
Coalitiepartij PvdA zou het zelf niet bedacht hebben, maar de partij is toch redelijk mild over het voorstel van wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks). Minder mild zijn D66 en de ChristenUnie. Rik van der Graaf (CU) blijkt niet doof voor het massale protest uit de samenleving. Duizend mensen stuurden bezwaren naar de gemeente.
En dus moeten volgens veel partijen in de raad uitzonderingen gemaakt worden voor specifieke doelgroepen zoals politie-, ambulance-, brandweermedewerkers, ziekenhuispersoneel en mensen met een laag inkomen.
De ChristenUnie stelt dat het plan valt of staat met het aanbod van alternatieven, zoals deelvervoer en ov. Van der Graaf: “Als we dit gaan doen, dan hoort een goed alternatief erbij.” Hij twijfelt of het gaat lukken om die alternatieven tijdig klaar te hebben.
Meer informatie
> Bron en lees verder: NOS en RTV Utrecht
> Gemeente Utrecht, lid Vexpan en Commissie Gemeenten
Meer nieuws
30 jaar fiscalisering deel 3: Parkeer(belasting) verordeningen en beleidsregels
In dit artikel wordt ingegaan op de algemeen verbindende voorschriften die de gemeente dient vast te stellen: de parkeerverordening en de verordening parkeerbelasting en de beleidsregels zoals het uitgiftebesluit en het aanwijzingsbesluit.
Lees meerLaadpaalklevers
Vijf jaar geleden waren er maar 21.000 (volledig) elektrische auto’s in Nederland. Nu zijn dat er 254.000. Het aantal laadpalen groeide minder snel.
Lees meerOnderhoud parkeergarages gemeente Amsterdam uitbesteed
De gemeente Amsterdam exploiteert tientallen parkeergarages, deels onder gebouwen. Bij het onderhoud komt heel wat kijken. De gemeente slaat een nieuwe weg in door het onderhoud in zijn geheel uit te besteden.
Lees meerVexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst
Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.
Lees meerParkeren en CROW, volop in beweging
CROW is al jaren dé kennisorganisatie op het gebied van parkeren en mobiliteit, met publicaties als de Parkeerkencijfers, Handboek Parkeren en Handboek P+R.
Lees meerEinde parkeerduurbeperking?
De Hoge Raad heeft een streep gehaald door de fiscale handhaving van parkeerduurbeperking. Als je geen belasting mag betalen kun je ook geen naheffingsaanslag opleggen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.