Utrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren

Gepubliceerd op: 26 april 2024

De gemeenteraad stemde vandaag in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren voordat betaald parkeren in de hele stad is ingevoerd. Bij invoeren hanteert de gemeente betaald parkeren van 6.00 tot 11.00 uur.

 

“Als we niets doen, komen er nog tienduizenden auto’s bij in Utrecht. En deze auto’s staan het grootste deel van de dag stil. Door betaald parkeren in te voeren, bestrijden we parkeeroverlast, maken we ruimte vrij voor bijvoorbeeld bomen of fietsparkeerplekken, en stimuleren we mensen om op een andere manier te reizen, zoals met een deelauto of -bakfiets, of (elektrische) fiets. Op deze manier maken we ruimte vrij op de weg voor nieuwe bewoners en mensen die echt afhankelijk zijn van de auto”, aldus wethouder mobiliteit Lot van Hooijdonk.

 

Met betaald parkeren maakt de gemeente ruimte vrij voor bijvoorbeeld speelplekken, plekken om te verblijven, voor groen en fietsparkeerplekken. De opbrengsten van de parkeerbelasting gebruikt de gemeente om de stad groener en aantrekkelijker te maken. De gemeente investeert ook in andere vormen van vervoer en voorzieningen in de wijken. “Met dit besluit van de gemeenteraad zetten we een volgende stap in de mobiliteitstransitie die nodig is voor de groei van de stad”, zegt Van Hooijdonk.

 

Meer informatie
> Lees het hele artikel op Utrecht.nieuws.nl

Tags

betaald parkeren parkeerdruk ruimtelijke ontwikkeling

Meer nieuws

30 jaar fiscalisering deel 7: Beschouwing

Fiscalisering: In dit laatste artikel van de serie wordt vooral vooruitgekeken en daarbij worden een paar veelbelovende nieuwe initiatieven besproken.

Lees meer

30 jaar fiscalisering deel 6: Organisatie/ontwikkelingen

Fiscalisering: Kennis­ontwikkeling, opleiding, de omvang van de fiscalisering, organisatorische ontwikkelingen, efficiency en effectiviteit.

Lees meer

Deelauto’s: wat is de reductiefactor?

Door bij nieuwbouw/renovatie deelauto’s in te zetten kan vaak het aantal nieuw te realiseren parkeerplaatsen worden verminderd. Maar hoe groot mag die afslag zijn?

Lees meer

Handhaven met de scanauto; een (r)evolutie in de stad

Om de binnenstad wél leefbaar en bereikbaar te houden zoeken steden continu naar instrumenten die hieraan kunnen bijdragen, zoals de scanauto.

Lees meer

Flexibele Parkeermachtiging voor deelauto’s van start

De SHPV-pilot Flexibele Parkeermachtiging voor Deelauto’s is live gegaan. Vijf gemeenten en 3 aanbieders van deelauto’s testen een meer uniforme en flexibele manier voor het parkeren van deelauto’s.

Lees meer

Rekenkamer Amersfoort: onderzoek naar parkeergarages en fietsenstallingen

Bijna elke gemeente heeft een rekenkamer die onderzoek doet naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid. Parkeren is regelmatig onderwerp van onderzoek.

Lees meer
1 33 34 35 36 37 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief