Uitbreiding Dashboard Deelmobiliteit met deelauto's

Gepubliceerd op: 21 juni 2023

CROW is voornemens het Dashboard Deelmobiliteit uit te breiden met deelauto’s. Om de gegevens van deelauto-aanbieders te laten voldoen aan de privacywet, ligt er nu een tekst die gemeenten kunnen opnemen in hun Algemene Plaatselijke Verordening.

 

Nu fietsen, scooters en bakfietsen goed in het Dashboard Deelmobiliteit zitten, is de ambitie van CROW om hieraan deelauto’s toe te voegen. Hiervoor heeft ICT Recht, in opdracht van CROW, een tekst gemaakt die als wettelijke basis kan dienen voor het vertrekken van informatie door aanbieders van deelmobiliteit. Bekijk hiervoor het Advies deelmobiliteit.

 

Het Dashboard Deelmobiliteit is gelanceerd in 2022. De online tool maakt alle vormen van deelmobiliteit inzichtelijk voor gemeenten. Het dashboard is de voortzetting van het Dashboard Deelfiets dat in 2019 is ontwikkeld om gemeenten meer inzicht en grip te geven in het gebruik van de free floating deelfietsen die op dat moment in opkomst waren.

 

Data-uitwisseling
In 2019 was het pionieren met enkele aanbieders van deelmobiliteit die sindsdien data over het gebruik van hun deelfietsen beschikbaar stellen. Vervolgens heeft CROW de data-uitwisseling gestandaardiseerd en is het delen van data een eis om een vergunning te krijgen voor het aanbieden van deelmobiliteit. Het dashboard laat inmiddels meer dan 13.500 voertuigen zien. Die voertuigen staan verspreid over heel Nederland en het worden er elke dag meer.

 

Het dashboard bestaat uit een aantal onderdelen: aanbod, verhuringen en ontwikkelingen, verbodsgebieden en hubs. Aanbod laat zien waar en hoelang elk voertuig te huur is (of hoe lang het te huur stond in het verleden). Die informatie geeft inzicht in bijvoorbeeld waar overlast ontstaat door langdurig geparkeerde deelvoertuigen op plekken waar ze eigenlijk niet zouden moeten staan of in locaties waar de dichtheid van deelvoertuigen hoog is. Het kaartje hierboven geeft een beeld van de verdeling van deelvoertuigen over Rotterdam.

 

Meer informatie
> Vragen? Neem contact op via info@dashboarddeelmobiliteit.nl
> Bron: www.kennisnetwerkparkeren.nl van CROW

Tags

deelmobiliteit dashboard APV deelauto's

Meer nieuws

Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland

Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.

Lees meer

Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.

Lees meer

Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren

Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.

Lees meer

Van blauwe zone naar reductiezone

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

Lees meer

Slimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven

Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.

Lees meer

Autoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?

Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.

Lees meer
1 29 30 31 32 33 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief