Uitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden
De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. ‘Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken. Zo zorgen we ervoor dat meer bewoners in de wijk niet leidt tot meer geparkeerde auto’s: dat draagt bij aan de leefbaarheid in de wijk.’
Op bepaalde dagen en tijden moet de autoparkeerder dan betalen voor het parkeren. Dat kan via een parkeervergunning, bij de parkeerautomaat of via mobiel parkeren. De uitbreiding van betaald parkeren is gestart in 2023 en gebeurt in fasen.
Voor bewoners en ondernemers zijn diverse soort parkeervergunningen beschikbaar.
Dit is een voorbeeld van anticiperen op verstedelijkingsopgaven en zorgen voor grip op openbare ruimten, reageert iemand op het bericht. Dennis Bruin van gemeente Leiden (en voorzitter Vexpan Commissie Gemeenten): ‘Weer een belangrijke stap om onze doelen uit de Parkeervisie te realiseren.’
Waarom uitbreiden betaald parkeren gebied?
‘Om onze stad leefbaar, bereikbaar en aantrekkelijk te houden moeten we het parkeren anders organiseren. We hebben de ruimte op straat nodig voor fijn wonen, gezond ondernemen, vergroenen en buiten ontspannen. Dit heeft de gemeenteraad in juli 2020 vastgelegd in de Parkeervisie. Concreet betekent dit dat we betaald parkeren uitbreiden naar een aantal wijken in Leiden.’
Met name aan de randen van de gebieden ervaren mensen hoge parkeerdruk. Door het invoeren van betaald parkeren verlagen ze de parkeerdruk. Hierdoor kunnen ze de ruimte beter en duurzamer inrichten. ‘We kunnen dan bijvoorbeeld meer groen toevoegen en meer woningen bouwen.’
Meer informatie
> Lees het hele artikel van de gemeente Leiden
> Gemeente Leiden
Meer nieuws
30 jaar fiscalisering deel 7: Beschouwing
Fiscalisering: In dit laatste artikel van de serie wordt vooral vooruitgekeken en daarbij worden een paar veelbelovende nieuwe initiatieven besproken.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 6: Organisatie/ontwikkelingen
Fiscalisering: Kennisontwikkeling, opleiding, de omvang van de fiscalisering, organisatorische ontwikkelingen, efficiency en effectiviteit.
Lees meerDeelauto’s: wat is de reductiefactor?
Door bij nieuwbouw/renovatie deelauto’s in te zetten kan vaak het aantal nieuw te realiseren parkeerplaatsen worden verminderd. Maar hoe groot mag die afslag zijn?
Lees meerHandhaven met de scanauto; een (r)evolutie in de stad
Om de binnenstad wél leefbaar en bereikbaar te houden zoeken steden continu naar instrumenten die hieraan kunnen bijdragen, zoals de scanauto.
Lees meerFlexibele Parkeermachtiging voor deelauto’s van start
De SHPV-pilot Flexibele Parkeermachtiging voor Deelauto’s is live gegaan. Vijf gemeenten en 3 aanbieders van deelauto’s testen een meer uniforme en flexibele manier voor het parkeren van deelauto’s.
Lees meerRekenkamer Amersfoort: onderzoek naar parkeergarages en fietsenstallingen
Bijna elke gemeente heeft een rekenkamer die onderzoek doet naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid. Parkeren is regelmatig onderwerp van onderzoek.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.