Uitbreiding betaald parkeren gemeente Leiden
De gemeente Leiden breidt het betaald parkeren uit naar een aantal wijken. ‘Met betaald parkeren kunnen we de parkeerdruk beter reguleren als er straks nieuwe huizen worden gebouwd in deze wijken. Zo zorgen we ervoor dat meer bewoners in de wijk niet leidt tot meer geparkeerde auto’s: dat draagt bij aan de leefbaarheid in de wijk.’
Op bepaalde dagen en tijden moet de autoparkeerder dan betalen voor het parkeren. Dat kan via een parkeervergunning, bij de parkeerautomaat of via mobiel parkeren. De uitbreiding van betaald parkeren is gestart in 2023 en gebeurt in fasen.
Voor bewoners en ondernemers zijn diverse soort parkeervergunningen beschikbaar.
Dit is een voorbeeld van anticiperen op verstedelijkingsopgaven en zorgen voor grip op openbare ruimten, reageert iemand op het bericht. Dennis Bruin van gemeente Leiden (en voorzitter Vexpan Commissie Gemeenten): ‘Weer een belangrijke stap om onze doelen uit de Parkeervisie te realiseren.’
Waarom uitbreiden betaald parkeren gebied?
‘Om onze stad leefbaar, bereikbaar en aantrekkelijk te houden moeten we het parkeren anders organiseren. We hebben de ruimte op straat nodig voor fijn wonen, gezond ondernemen, vergroenen en buiten ontspannen. Dit heeft de gemeenteraad in juli 2020 vastgelegd in de Parkeervisie. Concreet betekent dit dat we betaald parkeren uitbreiden naar een aantal wijken in Leiden.’
Met name aan de randen van de gebieden ervaren mensen hoge parkeerdruk. Door het invoeren van betaald parkeren verlagen ze de parkeerdruk. Hierdoor kunnen ze de ruimte beter en duurzamer inrichten. ‘We kunnen dan bijvoorbeeld meer groen toevoegen en meer woningen bouwen.’
Meer informatie
> Lees het hele artikel van de gemeente Leiden
> Gemeente Leiden
Meer nieuws
Vexpan in RTL Nieuws
RTL Nieuws bericht: 'Auto's in Europa zijn steeds breder, maar daar zijn de (smalle) straten en parkeerplaatsen niet op berekend.' Vexpan bestuurslid Peter Dingemans werkt mee aan het nieuwsitem.
Lees meerAantal parkeerplaatsen voor bezoekers bij woningen overgedimensioneerd
Is het gebruikelijke kengetal voor bezoekersparkeren van 0,3 parkeerplaatsen per woning nog wel actueel?
Lees meer'Flexibele parkeerplek is antwoord op autostroom'
Het aantal auto's in Nederland bereikt een recordhoogte. Hoe houden gemeenten de stad leefbaar en bereikbaar? Walther Ploos van Amstel reageert in Binnenlands Bestuur.
Lees meerParkeren onderwerp nieuwjaarstoespraken burgemeesters
Rondom het invoeren van nieuw parkeerbeleid organiseert de gemeente Haarlem een parkeerreferendum. In Amersfoort vond dit al plaats. Het is dan ook niet gek dat parkeren wordt aangehaald in de nieuwjaarstoespraken van de burgemeesters.
Lees meer7 basisregels om aan de eisen voor noodverlichting te voldoen
Net als voor veel andere locaties waar veel mensen komen, geldt ook voor parkeergarages dat noodverlichting verplicht is. We zetten een aantal basisregels voor noodverlichting op een rij.
Lees meer90% van de publieke parkeerdata op orde
Het Programma Kwaliteitsverbetering Parkeerdata heeft na een looptijd van vijf jaar 90% van de publieke parkeerdata op orde gekregen. De samenwerking tussen het Ministerie en SHPV leidde tot betere parkeerinformatie.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.