Tweede parkeergarage in Hoogeveen is 'ingewikkelde puzzel'
Nieuw parkeerbeleid in Hoogeveen moet het automobilisten in de toekomst makkelijker maken een plekje te vinden in het stadscentrum. De gemeente heeft ambitieuze plannen met woningbouw in het stadshart, het parkeerbeleid moet daarop worden afgestemd. Een extra parkeergarage behoort tot de mogelijkheden.
Hoogeveen liet adviesbureau Roelofs een aantal scenario’s schetsen voor toekomstig parkeerbeleid. De adviseurs zelf zien vanuit verkeerskundig oogpunt het meest in een variant waarin alleen nog geparkeerd kan worden op vijf hoofdlocaties die van slagbomen worden voorzien. De politiek kan andere belangen meewegen.
Bij het voorkeurscenario ontstaat dan wel ruimtegebrek, met name op zaterdag. De bestaande parkeerpleinen uitbreiden is vanwege de beschikbare ruimte bijna niet mogelijk. “Vanwege alle ontwikkelingen ziet de gemeente Hoogeveen mogelijkheden om een nieuwe parkeergarage te realiseren op de locatie van het Nicolaas Beetsplein”, schrijft het adviesbureau.
Bij navraag over de mogelijke komst van een parkeergarage, trapt wethouder Roelof Bisschop (VVD) vol op de rem. “In de beschikbare ruimte van het Nicolaas Beetsplein moeten verschillende functies een plek krijgen”, doelt hij op nieuwe woningen, groen en parkeerplekken. “Een ingewikkelde puzzel”, stelt hij. “Op dit moment in het proces liggen nog alle opties open voor een parkeeroplossing.” Later dit jaar wordt duidelijk hoe het Nicolaas Beetsplein eruit moet komen te zien.
Woningen
Het huidige parkeerbeleid stamt uit 2011 en is volgens de gemeente sowieso toe aan een nieuwe versie vanwege veranderingen in de stad. Hoogeveen is van plan om 1.200 extra woningen in het centrum- en stationsgebied te realiseren. Het aantal winkels in het centrum is de laatste jaren afgenomen.
De veranderingen zorgen voor andere behoeften: iemand die in het centrum woont wil een parkeerplek dicht bij de voordeur, terwijl een bezoeker die komt shoppen het liefst goedkoop dicht bij de Hoofdstraat parkeert.
De Kaap biedt goede hoop
Het adviesbureau bracht de knelpunten in kaart. De zaterdagmiddag is het het drukst op de parkeerplaatsen: het Stoekeplein en de Markt Zuid zijn vaak vol. Ook is het goed zoeken geblazen als je op het Bilderdijkplein of het Nicolaas Beetsplein wilt parkeren. Met de komst van nieuwe woningen neemt de vraag naar parkeerplekken verder toe.
Idealiter zorgen projectontwikkelaars ervoor dat de nieuwe woningen eigen parkeerplaatsen hebben, maar in de praktijk lukt dit vaak niet. De druk op de al drukke openbare parkeerplekken zal daardoor verder toenemen en sommige parkeerplaatsen zullen overvol raken. Deels komt dat door de ligging van die pleinen, maar ook omdat andere opties niet goed vindbaar zijn, stelt het adviesbureau.
Wat Hoogeveen ook van plan is, een betere spreiding over de verschillende parkeerlocaties is in ieder scenario wenselijk. Daarin kan de in 2017 geopende parkeergarage De Kaap een belangrijke rol gaan spelen. De Kaap is vaak voor nog niet de helft gevuld. Ook op het goed verstopte Herman Bavinckplein passen vooral op de piekmomenten nog meer auto’s.
“Door deze parkeerterreinen aantrekkelijker (goedkoper, red.) en beter vindbaar te maken kan de parkeerdruk gespreid worden”, stelt Roelofs.
Meer informatie:
> Bron: RTV Drenthe
Meer nieuws
Expertteam: Zware personenauto’s in parkeergarages
Wat is het advies van het Vexpan Expertteam of zware personenauto's wel toegelaten mogen worden in parkeergarages?
Lees meerKingspan Light + Air (KLA) nieuw lid Vexpan
Vexpan heet Kingspan Light + Air (KLA) welkom als nieuw lid van Platform voor Parkeren Nederland. KLA is een beursgenoteerd bedrijf en wereldwijd actief op verschillende gebieden zoals watermanagementsystemen, isolatiepanelen, glasdakconstructies, klimaatinstallaties en rookbeheersingssystemen.
Lees meerGeef commentaar op concept NEN 9120: voor mensen met een beperking in een parkeergarage
De concept NEN 9120 over toegankelijkheid van gebouwen is een nieuwe norm voor voorzieningen voor mensen met een beperking. De commentaarronde voor deze norm die ook over parkeergarages gaat, is opgestart. Dit kan tot voor 15 juli 2024.
Lees meerUpdate ontwikkelingen D-GPK: website, app en toolbox
Het digitaliseren van het GPK-parkeerrecht is een omvangrijk project van SHPV. Inmiddels heeft zij voor gemeenten en houders van een GPK een informatieve website, app en een toolbox ontwikkeld. Ook helpen zij mensen die minder digitaal vaardig zijn.
Lees meerNEN 9120 helpt mensen met een beperking in een parkeergarage
De nieuwe norm NEN 9120, nu nog concept, lost een groot deel van de problemen op die mensen met een beperking ervaren in parkeergarages.
Lees meerDen Haag krijgt 3.200 extra laadpunten voor elektrische auto’s
De gemeente Den Haag heeft het beheer en onderhoud van haar 5.400 openbare laadpunten ondergebracht bij Vattenfall InCharge. Zij breidt het netwerk met 1.600 laadpalen uit in de komende 4 jaar.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.