Tweede parkeergarage in Hoogeveen is 'ingewikkelde puzzel'

Gepubliceerd op: 06 augustus 2024

Nieuw parkeerbeleid in Hoogeveen moet het automobilisten in de toekomst makkelijker maken een plekje te vinden in het stadscentrum. De gemeente heeft ambitieuze plannen met woningbouw in het stadshart, het parkeerbeleid moet daarop worden afgestemd. Een extra parkeergarage behoort tot de mogelijkheden.

 

Hoogeveen liet adviesbureau Roelofs een aantal scenario’s schetsen voor toekomstig parkeerbeleid. De adviseurs zelf zien vanuit verkeerskundig oogpunt het meest in een variant waarin alleen nog geparkeerd kan worden op vijf hoofdlocaties die van slagbomen worden voorzien. De politiek kan andere belangen meewegen.

 

Bij het voorkeurscenario ontstaat dan wel ruimtegebrek, met name op zaterdag. De bestaande parkeerpleinen uitbreiden is vanwege de beschikbare ruimte bijna niet mogelijk. “Vanwege alle ontwikkelingen ziet de gemeente Hoogeveen mogelijkheden om een nieuwe parkeergarage te realiseren op de locatie van het Nicolaas Beetsplein”, schrijft het adviesbureau.

 

Bij navraag over de mogelijke komst van een parkeergarage, trapt wethouder Roelof Bisschop (VVD) vol op de rem. “In de beschikbare ruimte van het Nicolaas Beetsplein moeten verschillende functies een plek krijgen”, doelt hij op nieuwe woningen, groen en parkeerplekken. “Een ingewikkelde puzzel”, stelt hij. “Op dit moment in het proces liggen nog alle opties open voor een parkeeroplossing.” Later dit jaar wordt duidelijk hoe het Nicolaas Beetsplein eruit moet komen te zien.

 

Woningen
Het huidige parkeerbeleid stamt uit 2011 en is volgens de gemeente sowieso toe aan een nieuwe versie vanwege veranderingen in de stad. Hoogeveen is van plan om 1.200 extra woningen in het centrum- en stationsgebied te realiseren. Het aantal winkels in het centrum is de laatste jaren afgenomen.

 

De veranderingen zorgen voor andere behoeften: iemand die in het centrum woont wil een parkeerplek dicht bij de voordeur, terwijl een bezoeker die komt shoppen het liefst goedkoop dicht bij de Hoofdstraat parkeert.

 

De Kaap biedt goede hoop
Het adviesbureau bracht de knelpunten in kaart. De zaterdagmiddag is het het drukst op de parkeerplaatsen: het Stoekeplein en de Markt Zuid zijn vaak vol. Ook is het goed zoeken geblazen als je op het Bilderdijkplein of het Nicolaas Beetsplein wilt parkeren. Met de komst van nieuwe woningen neemt de vraag naar parkeerplekken verder toe.

 

Idealiter zorgen projectontwikkelaars ervoor dat de nieuwe woningen eigen parkeerplaatsen hebben, maar in de praktijk lukt dit vaak niet. De druk op de al drukke openbare parkeerplekken zal daardoor verder toenemen en sommige parkeerplaatsen zullen overvol raken. Deels komt dat door de ligging van die pleinen, maar ook omdat andere opties niet goed vindbaar zijn, stelt het adviesbureau.

 

Wat Hoogeveen ook van plan is, een betere spreiding over de verschillende parkeerlocaties is in ieder scenario wenselijk. Daarin kan de in 2017 geopende parkeergarage De Kaap een belangrijke rol gaan spelen. De Kaap is vaak voor nog niet de helft gevuld. Ook op het goed verstopte Herman Bavinckplein passen vooral op de piekmomenten nog meer auto’s.

 

“Door deze parkeerterreinen aantrekkelijker (goedkoper, red.) en beter vindbaar te maken kan de parkeerdruk gespreid worden”, stelt Roelofs.

 

Meer informatie:
> Bron: RTV Drenthe

Tags

parkeerbeleid Hoogeveen parkeren

Meer nieuws

Dekfordt Parking Funds verkoopt parkeergarage Museum Centrum Groningen aan Interparking Nederland

Dekfordt, specialist op het gebied van vastgoed in parkeergarages, heeft parkeergarage Museum Centrum in Groningen verkocht. Het betreft de allereerste garage uit hun portefeuille waarbij private investeerders hun investering verzilveren.

Lees meer

Off-street parkeren zonder slagbomen

Met de ervaring van EasyPark in diverse landen sprak André Wielaard over parkeren zonder slagboom. Vanuit regelgeving blijkt nog een sterke beperking in Nederland om deze comfortabele wijze van parkeren voor de gebruikers in te voeren.

Lees meer

Extreme neerslag: waterschade in parkeergarages te voorkomen of te beperken?

De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar veiligheidsrisico’s rond wateroverlast. Ook parkeerkelders en parkeergarages hebben hiermee te maken. Wie is verantwoordelijk? Wie betaalt de schade? En wat valt er (preventief) aan te doen?

Lees meer

Interparking en Saba bundelen hun krachten

Interparking en Saba Infraestructuras bundelen hun krachten om te profiteren van de sterke punten en synergiën van beide bedrijven en een pan-Europese speler op het gebied van mobiliteitsoplossingen te creëren. Saba is een Spaanse speler.

Lees meer

Vexpan Netwerkborrel: nieuwe inzichten e-laden en brandveiligheid in parkeergarages

De Vexpan werkgroep CLIP & Brandveiligheid initieerde 19 september wederom een gethematiseerde netwerkbijeenkomst om met de Vexpan leden de uitdagingen rond over e-laden in parkeergarages door te praten. De aanwezigen kijken terug op een inspirerende bijeenkomst.

Lees meer

Brandsturingen: de praktijk is weerbarstig

Een brandsturing lijkt wellicht iets dat eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Dit blijkt in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.

Lees meer
1 7 8 9 10 11 29

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief