Het Noorse onderzoeksinstituut SINTEF, verbonden aan de Technische Universiteit van Trondheim (NTNU), beveelt aan om parkeervakken breder te maken. Aanleiding daartoe is de toegenomen breedte van auto’s en het toenemend aantal conflicten over parkeren.
Te brede auto’s en te smalle parkeervakken
[Bron: nieuwsbrief Gemini, van NTNU en SINTEF]
Om die reden beveelt SINTEF aan om de gewenste breedte van parkeervakken te verhogen van 2.50 m naar 2.60 m. De aanbeveling betreft zowel parkeervoorzieningen voor bewoners als voor andere functies.
Het gaat er niet alleen om dat men een parkeervak goed kan in- en uitrijden, maar als je de auto hebt geparkeerd moet je ook ruimte hebben om de deuren te openen, zodat je kunt in- en uitstappen. En dat geldt voor alle deuren van de auto, aldus senior-adviseur Anders Kirkhus van SINTEF. Hij was betrokken bij het opstellen van de nieuwe Noorse richtlijnen voor parkeervoorzieningen.
Volgens SINTEF houdt functioneel parkeren in dat alle inzittenden in de auto kunnen blijven zitten tot de auto is ingeparkeerd, en dat dit ook bijdraagt aan het reduceren van ernstige ongelukken in parkeergarages.
Deze ontwikkeling treedt ook in veel andere landen plaats. De Duitse aanbevelingen voor de breedte van een parkeervak zijn bij voorbeeld eerder dit jaar verhoogd van 2,50 naar 2,65 meter, zegt Kirkhus. Veel conflicten in verband met parkeren in een gebouwde parkeervoorziening betreffen parkeren bij kolommen. Kolommen kunnen het manoeuvreren lastig maken, ze kunnen in de weg staan bij het openen van het portier en ze kunnen het uitstappen uit een geparkeerde auto lastig maken.
De herziene richtlijnen zijn uitgebreid met duidelijke aanbevelingen hoe met deze uitdagingen moet worden omgegaan. De richtlijnen zijn ook duidelijker over de benodigde ruimte voor parkeervakken aan het einde van een rij parkeerplaatsen en voor plaatsen direct na de inrit, licht Kirkhus toe.
Meer nieuws
CCV-keurmerken brandmeld- en ontruimingsalarminstallaties vernieuwd
De herziene CCV-certificatieschema’s voor leveren van brandmeldinstallaties en ontruimingsalarminstallaties zijn beschikbaar. Ze gaan in op 1 december 2023. De 220 brandmeld- en ontruimingsalarmbedrijven mogen de nieuwe schema’s al direct gebruiken.
Lees meerRiverty nieuw lid Vexpan
Graag heet Vexpan Riverty van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. Riverty ontwikkelt oplossingen die aansluiten op nieuwe manieren van betalen in veranderende en nieuwe markten.
Lees meerVoorkomen van corrosie door laadpalen parkeergarages?
Door de energietransitie krijgen we steeds meer te maken met systemen die DC-stromen produceren en erop werken. Zoals laadpalen. Veel produceren een te hoge DC-lekstroom met alle bijkomende gevaren.
Lees meerFifi4Marine nieuw lid Vexpan
Graag heet Vexpan FiFi4Marine van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. FiFi4Marine (FF4M) ontwikkelt en produceert een compleet assortiment ECO-brandblusapparatuur en standalone systemen, speciaal voor het blussen van branden veroorzaakt door Lithium batterijen.
Lees meerPartnerschap EasyPark en Riverty nu ook in Nederland
EasyPark Group breidt de samenwerking met strategische partner Riverty verder uit. Nederlandse appgebruikers betalen voortaan met automatische incasso via Riverty voor parkeren.
Lees meerEnergietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen
Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.