Samenwerking Vexpan met HAN Automotive

Gepubliceerd op: 19 september 2023

Vexpan gaat samenwerken met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De branchevereniging, Platform Parkeren Nederland, staat voor kennis opbouwen en delen. Daarin is HAN Automotive een waardevolle toevoeging.

 

De eerste samenwerking is eind augustus gestart in opdracht van Vexpan Commissie Gemeenten, contactpersoon Dennis Bruin. Vierdejaars studenten doen onderzoek naar de opkomende trends en de rol van de lichtste mobiliteit (fietsen en aanverwante vervoersmiddelen) in een binnenstedelijke omgeving.

 

Casus indienen en publicaties
Voor de zomer kreeg het bestuur al een presentatie van over de opleiding en het Lectoraat HAN Automotive Research van Koen Lau en Pieter Dekker, de grondlegger van het LEV Kenniscentrum van de HAN. Er is afgesproken dat Vexpan leden of commissies een casus kunnen indienen voor een onderzoek door de studenten van HAN Automotive, onder begeleiding van Koen Lau en Pieter Dekker. Maar de HAN kan ook publicaties plaatsen via de redactie van Vexpansie.

 

HAN Automotive Research
HAN Automotive gaat natuurlijk over auto’s en techniek, maar het gaat daarnaast steeds meer over de intelligente mobiliteit, verduurzaming, gedrag en meer. In lijn met de vaste thema’s van de HAN: slim, schoon en sociaal. Onderzoek, bij voorkeur samen met studenten, is een kerntaak van HAN Automotive Research. Hierbij speelt het gedrag van de mens een grote rol, in combinatie met de verbeterde technologie.

 

Een mooi voorbeeld zijn de microcars, die je met een bromfiets rijbewijs mag rijden. De microcar is nu al een opkomende trend rond het schoolplein in het voortgezet onderwijs. Zet deze trend zich voort en moeten wij over 10 jaar de parkeergarages en de buitenruimte aanpassen aan deze nieuwe trend? Of zal het zo’n vaart niet lopen. Deze kleine voertuigen nemen minder plaats in, maar zijn mensen over te halen om zich anders te gaan vervoeren? Dit soort onderzoeken kan belangrijk zijn voor investeringen van parkeergarages en parkeerplaatsen die voor minimaal 30 jaar gedaan worden.

 

Meer informatie
Wil je meer weten of een casus indienen? Neem dan contact op met
> bestuurslid Erik Bosschaart via info@vexpan.nl of
> verenigingsmanager Jolanda Mazirel via verenigingsmanager@vexpan.nl
> HAN Automotive Research

Tags

onderzoek HAN Automotive casus

Meer nieuws

Parkeerbeleid moet meebewegen met verandering in paradigma

Waar het opheffen van parkeerplaatsen in combinatie met investeren in andere vervoersmogelijkheden al niet toe kan leiden.

Lees meer

Expertteam: Is in een parkeergarage de wegenverkeerswet van toepassing

Wouter van Boggelen Tender manager, IP Parking B.V. heeft naar aanleding van een case bij een van hun klanten deze aan het Vexpan Expertteam voorgelegd.  

Lees meer

Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland

Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.

Lees meer

Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.

Lees meer

Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren

Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.

Lees meer

Van blauwe zone naar reductiezone

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

Lees meer
1 29 30 31 32 33 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief