Royal HaskoningDHV brengt landelijke ontwikkeling laadbehoefte in kaart
De laadpalen die het groeiend aantal elektrische voertuigen moeten voorzien van stroom worden momenteel gerealiseerd wanneer hier vraag naar is. Om opdrachtgevers niet langer achter de feiten aan te laten lopen, brengt Royal HaskoningDHV met een voorspellingsmodel in kaart waar en wanneer er de komende tien jaar laadinfrastructuur nodig is.
Het advies- en ingenieursbureau is zo’n tweeënhalf jaar geleden gestart met het planmatig in kaart brengen hoe de vraag naar laadinfrastructuur zal gaan groeien in heel Nederland. Mattheo van der Molen, projectmanager bij Royal HaskoningDVH, zal erover vertellen op het Congres Laadinfra ‘21 op 1 juni 2021.
Volgens Van der Molen worden er nu pas laadpalen gerealiseerd als iemand een elektrisch voertuig heeft of zicht heeft op een aanschafdatum. De behoefte om meer vooruit te kunnen kijken groeit echter bij opdrachtgevers zoals gemeenten, maar ook bij chargepoint operators en andere dienstverleners. “Je kunt wel inschatten hoeveel laadmogelijkheden er in 2030 nodig zijn, maar je loopt dan toch het risico dat laadpalen te vroeg of te laat geplaatst worden. Daarom is een gefaseerde uitrol op basis van een prognose en een plankaart nodig.”
Bovendien is het belangrijk om te weten of laadpalen op bepaalde plaatsen ook daadwerkelijk geregeld gebruikt zullen gaan worden, legt de projectmanager uit. “Soms vragen mensen zich af waarom er acht parkeervakken gereserveerd zijn in hun straat, terwijl momenteel maar twee buurtbewoners een elektrische auto hebben.”
> Lees het volledige artikel op infrasite.nl
Meer nieuws
Stappen om VvE-laadpunten aan te leggen
Elektrisch rijden is populairder dan ooit. Dat merken Verenigingen van Eigenaren ook. Steeds meer VvE’s krijgen de vraag of er bij de eigen of gezamenlijke parkeergelegenheid een laadpunt kan komen.
Lees meerDronten haalt energie uit parkeren: groen licht!
Groen licht voor het EFRO-project PowerParking in de gemeente Dronten. EFRO staat voor Europees Fonds Regionale Ontwikkeling. Parkeren onder de 1100 zonnepanelen
Lees meerZo ontwerp je veilige laadpalen in parkeergarages
Je ziet ze steeds meer om je heen: elektrische auto’s, maar ook elektrische laadpalen. Hoe versnelt de transitie naar elektrisch rijden? Zo’n transitie brengt
Lees meerConvenant met ministerie I&W over laadinfrastructuur in parkeergarages
Na de intentieverklaring voor ontwikkeling van laadinfrastructuur in parkeergarages door het Ministerie I&W en Vexpan ondertekend werd het uitgewerkte convenant door staatssecretaris Stientje van Veldhoven en André Wielaard, voorzitter van Vexpan ondertekend.
Lees meerGroot onderzoek naar transparante laadtarieven
Er komt een onderzoek naar de transparantie van laadtarieven voor elektrische auto’s bij de verschillende aanbieders in Nederland. Dat meldt BNR. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Nationaal Kennisinstituut Laadinfrastructuur (NKL).
Lees meerBijna de helft meer elektrische auto's op de weg dan in 2019
Er reden in 2020 43% meer elektrische auto’s op de weg dan in 2019. In totaal waren dat er 292.630. Van alle personenauto’s in het Nederlandse wagenpark was in 2020 3,2% elektrisch. In 2019 was dit
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.