Regels Hoge Raad betalen parkeerbelasting door pakketbezorgers op betaaldparkerenplek

Gepubliceerd op: 17 januari 2025

Voor auto’s die worden stilgezet op een plek voor betaald parkeren hoeft geen parkeerbelasting te worden betaald als het gaat om het ‘onmiddellijk laden of lossen’ van goederen. Van ‘laden of lossen’ is sprake bij het afleveren of ophalen van goederen die vanwege hun omvang of gewicht moeilijk op een andere wijze dan per auto kunnen worden gebracht of gehaald. Voor elke keer dat de auto wordt stilgezet, moet afzonderlijk worden beoordeeld of de aldaar op te halen of af te leveren goederen van een dergelijke omvang of gewicht zijn. Dat heeft de Hoge Raad vandaag beslist in een zaak van een pakketbezorger.

 

De zaak
De belanghebbende is een ondernemer die pakketten met groente en fruit levert. Hiervoor rijden busjes rond om bij klanten de pakketten af te leveren en de lege verpakkingen van eerder afgeleverde pakketten op te halen.

De heffingsambtenaar van de gemeente heeft aan belanghebbende twee naheffingsaanslagen parkeerbelasting opgelegd omdat het busje van belanghebbende op twee data stilstond op een plek voor betaald parkeren terwijl door belanghebbende niet betaald was. Bij rechtbank en gerechtshof was in geschil of op deze twee data, toen het busje was stilgezet, sprake was van parkeren of van onmiddellijk laden en lossen. In de publicatie van de rechtspraak lees je het oordeel van het gerechtshof en de Hoge Raad.

 

Gevolgen voor pakketbezorgers
Het gevolg van de uitspraak van de Hoge Raad is dat pakketbezorgers op dezelfde manier worden behandeld als ieder ander die zijn auto of busje neerzet op een plek voor betaald parkeren om goederen te brengen of te halen. Voor iedereen geldt dat in die situatie alleen dan geen parkeerbelasting hoeft te worden betaald als de goederen op die plek moeilijk anders dan per auto konden worden gebracht of gehaald.

 

Meer informatie
> In de publicatie van de rechtspraak lees je het oordeel van het gerechtshof en de Hoge Raad.

 

 

Tags

betaald parkeren parkeerbelasting laden en lossen rechtspraak

Meer nieuws

Nieuwe parkeerkencijfers vormen basis voor parkeernormering

CROW heeft de publicatie 381 'Toekomstbestendig parkeren' vervangen door publicatie 744 'Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering'. Bij de update is rekening gehouden met de laatste parkeerontwikkelingen.

Lees meer

Rechtvaardige straten in schoolomgevingen

Hoe is in Nederland het halen en brengen van kinderen bij schoollocaties georganiseerd? Vanuit de redactie van Vexpansie deelt senior beleidsadviseur Christian Ratering een aantal visies en onderzoeken.

Lees meer

Van elkaar leren: Rotterdam verbetert continu proces fiscale handhaving

Gemeente Rotterdam kwam in de media over 'onterechte parkeerboetes'. Zij verbetert continu het proces van fiscale handhaving. Wat kunnen we van elkaar leren?

Lees meer

Parkeergarage Station Haarlem: een renovatie voor optimaal parkeercomfort

Interparking Nederland voltooide in juni de renovatie van Parkeergarage Station in Haarlem. In dit interview spreken we met Erwin Lund en Bojan Robbe over de technische oplossingen en verbeterde parkeerervaring.

Lees meer

Betaald parkeren P+R Breukelen

Provincie Utrecht heeft besloten betaald parkeren te gaan invoeren op P+R Breukelen en heeft de parkeertarieven bekend gemaakt. Met betaald parkeren zetten ze in op bewuster gebruik van P+R Breukelen. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen.

Lees meer

Maastricht voert progressief parkeertarief in

Maastricht voert op 1 juli een progressief parkeertarief in voor parkeren op straat. Door een rechterlijke uitspraak mag een maximale parkeerduur op straat niet meer. Om de stad levendig en bereikbaar te houden, wil zij dat langparkeerders in een garage parkeren.

Lees meer
1 15 16 17 18 19 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief