Regels Hoge Raad betalen parkeerbelasting door pakketbezorgers op betaaldparkerenplek
Voor auto’s die worden stilgezet op een plek voor betaald parkeren hoeft geen parkeerbelasting te worden betaald als het gaat om het ‘onmiddellijk laden of lossen’ van goederen. Van ‘laden of lossen’ is sprake bij het afleveren of ophalen van goederen die vanwege hun omvang of gewicht moeilijk op een andere wijze dan per auto kunnen worden gebracht of gehaald. Voor elke keer dat de auto wordt stilgezet, moet afzonderlijk worden beoordeeld of de aldaar op te halen of af te leveren goederen van een dergelijke omvang of gewicht zijn. Dat heeft de Hoge Raad vandaag beslist in een zaak van een pakketbezorger.
De zaak
De belanghebbende is een ondernemer die pakketten met groente en fruit levert. Hiervoor rijden busjes rond om bij klanten de pakketten af te leveren en de lege verpakkingen van eerder afgeleverde pakketten op te halen.
De heffingsambtenaar van de gemeente heeft aan belanghebbende twee naheffingsaanslagen parkeerbelasting opgelegd omdat het busje van belanghebbende op twee data stilstond op een plek voor betaald parkeren terwijl door belanghebbende niet betaald was. Bij rechtbank en gerechtshof was in geschil of op deze twee data, toen het busje was stilgezet, sprake was van parkeren of van onmiddellijk laden en lossen. In de publicatie van de rechtspraak lees je het oordeel van het gerechtshof en de Hoge Raad.
Gevolgen voor pakketbezorgers
Het gevolg van de uitspraak van de Hoge Raad is dat pakketbezorgers op dezelfde manier worden behandeld als ieder ander die zijn auto of busje neerzet op een plek voor betaald parkeren om goederen te brengen of te halen. Voor iedereen geldt dat in die situatie alleen dan geen parkeerbelasting hoeft te worden betaald als de goederen op die plek moeilijk anders dan per auto konden worden gebracht of gehaald.
Meer informatie
> In de publicatie van de rechtspraak lees je het oordeel van het gerechtshof en de Hoge Raad.
Meer nieuws
NEN 2443: nieuwe inzichten in de toepassing
Als ontwerper van een nieuwe parkeervoorziening houd je rekening met eisen waaraan de voorziening moet voldoen. De Nederlandse norm Parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in parkeergarages, NEN 2443, beschrijft deze eisen.
Lees meerProgramma en sprekers bekend Vexpan Nationaal Parkeercongres 2024
Het projectteam van actieve leden heeft het programma van het jaarlijks Vexpan Nationaal Parkeercongres al rond. Dit is tijdens de ALV van 17 mei door het bestuur gepresenteerd. Het congres staat onder leiding van dagvoorzitter Marijn de Vries.
Lees meerAantal Engelse parkeergarages weigeren grote auto's
Auto’s worden steeds groter en zwaarder. Vijf Britse gemeenten hebben voertuigen van meer dan vijf meter lengte verboden om parkeergarages te gebruiken.
Lees meer60 jaar betaald parkeren Amsterdam
Het Parool besteedt aandacht aan 60 jaar betaald parkeren in Amsterdam. In de maand dat de parkeermeter in de hoofdstad zijn zestigste verjaardag vierde, kondigde het stadsbestuur een uitbreiding aan van het betaald parkeren in de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost.
Lees meerParkeerbeleid en files in de stad
In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.
Lees meerKosten parkeervergunning flink gestegen in diverse gemeenten
Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daarvoor vaak meer dan een paar jaar geleden.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.