Raad stemt in met parkeerbeleid en cultuurnota in Hoornse binnenstad
HOORN – In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 22 oktober heeft de raad ingestemd met nieuwe parkeerzones en tarieven in de binnenstad. Ook is de raad unaniem akkoord gegaan met nieuw cultuurbeleid. Tot slot heeft de Hoornse raad aangegeven wat haar ambitie is wat betreft recreatieruimte in West-Friesland.
De raad heeft ingestemd met de nieuwe verdeling van parkeergebieden en bijbehorende parkeertarieven in de binnenstad. In plaats van zeven verschillende parkeergebieden, komen er nu drie. Hiermee wordt het voor inwoners en bezoekers eenvoudiger en overzichtelijker om een parkeerplek te vinden.
Voor inwoners, bezoekers én de culturele sector is het van belang om beleid te maken voor de culturele sector. Het college heeft nu beleid opgesteld in de zogenoemde cultuurnota en onder andere drie speerpunten opgesteld:
1. Ruimte voor jongerencultuur
2. Een leven lang cultuur
3. Kunst om de hoek
Voor de totstandkoming van deze speerpunten is samengewerkt met allerlei partijen uit de cultuursector, maar ook met jongerenplatforms. De raad heeft unaniem ingestemd met de voorgestelde nota en heeft daar ook iets aan toegevoegd met een amendement. Zo wordt in de nota opgenomen dat de brede waarde van cultuur wordt erkend en andere beleidsterreinen, zoals sociaal beleid, actief betrokken worden bij de uitvoering van de speerpunten. Daarnaast legt de raad vast dat het culturele veld aanhaakt bij maatschappelijke vraagstukken, zoals bijvoorbeeld de bestrijding van eenzaamheid en de aantrekkingskracht van de stad richting jongeren.
Recreatieruimte in de regio
De groei van het aantal inwoners en andere ruimtelijke ontwikkelingen in de regio zijn aanleidingen om te kijken naar meer recreatieruimte in Westfriesland. Dit is noodzakelijk voor het aantrekkelijker maken van de regio en helpt de gezondheid van de inwoners. Door het college kreeg de raad drie ambitieniveaus voorgelegd met niveau 2 als aanrader. De raad heeft unaniem met dit advies en daarmee niveau 2 ingestemd. Alle zeven Westfriese gemeenteraden mogen aangeven welk ambitieniveau zij graag willen vastleggen.
Kersenboogerd
Met het programma Kansen voor de Kersenboogerd werkt de gemeente aan het opknappen van de openbare ruimte. Hiervoor is door de raad een voorbereidingskrediet van 600.000 euro beschikbaar gesteld.
Tijdelijke vervanging Aart Ruppert
Aart Ruppert wordt voor 16 weken vervangen door Charles Webster. Om gezondheidsredenen moet hij een stapje terug doen. Webster maakt deel uit van de fractie van Guido Breuker. Het is nog niet duidelijk of deze fractie de naam ÉénHoorn kan blijven dragen, aangezien de fractie HOP van André van Beusekom en Robert Vinkenborg ook aanspraak maakt op de naam.
Meer informatie:
> Bron: Rodi, Gemeentenieuws Hoorn
Meer nieuws
Een Passievolle Reis door de Parkeerwereld; van de harde commercie naar een maatschappelijke omgeving
De loopbaan van Sander ten Hoorn in de parkeerwereld. Gegrepen door het parkeervirus.
Lees meerExpertteam: Hoeveel parkeerplaatsen zijn er in Nederland?
Vraag van Mario van Ginkel Triflex aan het Vexpan Expertteam: Is er een overzicht te geven van de omvang van de parkeermarkt / totale parkeercapaciteit in Nederland? Lees het antwoord.
Lees meerAmsterdam peilt parkeerbeleid tegen 'autobesitas' Franse en Duitse steden
Grote auto's als SUV's die veel parkeerruimte innemen. De ergernis groeit. Franse en Duitse steden ontwikkelen plannen om 'auto's met overgewicht' meer parkeergeld te laten betalen.
Lees meerMogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers
Een herkenbaar beeld voor strandbezoekers: aansluiten in de file en lang zoeken naar een parkeerplek. Adviesbureau Goudappel onderzoekt met veldwerkbureau NDC voor gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen.
Lees meerBetaald parkeren in de hele gemeente Utrecht in 2034 een feit
Met aanvullende maatregelen zoals het stadsbreed invoeren van betaald parkeren en het fors verlagen van de parkeernorm bij nieuwbouw wordt een volgende stap gezet om auto’s uit Utrecht te weren.
Lees meerPeter Vissers: 'Wikken en Wegen werkt sneller dan een complete kosten-batenanalyse'
Dordrecht heeft bij het ontwikkelen van ideeën rond een nieuwe stadswijk de methodiek Wikken en Wegen gebruikt. Hierbij is ook gekeken naar de effecten van keuzes op onder meer mobiliteit en leefbaarheid, luchtkwaliteit en gezondheid.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.