Q-Park Student Award

Gepubliceerd op: 19 juni 2023

De Q-Park Student Award is een prijs die jaarlijks wordt georganiseerd door de Erasmus Universiteit Rotterdam en Q-Park . De Q-Park Student Award is een wedstrijd die openstaat voor studenten die studeren aan Europese hogescholen en universiteiten. Elk bachelor- of masterproject met betrekking tot parkeren en/of mobiliteit, in de breedste zin van het woord, komt in aanmerking voor de prijs. Tijdens het evenement presenteren de studenten die de drie beste projecten hebben ingediend hun resultaten.
Dit jaar staat het evenement gepland op donderdag 9 november 2023. Het thema dit jaar is “Stedelijke mobiliteit & Gedrag”

 

Van de redactie Vexpansie / Tekst: Ties de Groot

 

 

In aanloop naar dit evenement plaatsen wij enkele scripties die het vorige jaar (2022) zijn gepresenteerd.

 

Intentie van voertuigeigenaren om Mobility-as-a-Service te gebruiken
Als gevolg van de toenemende urbanisatie en uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, lijkt een herstructurering van het huidige mobiliteits- en transportsysteem onvermijdelijk. Het concept Mobility-as-a-Service (MaaS) wordt door beleidsmakers gezien als een antwoord of de nodige verandering. MaaS is een online platform waar gebruikers een reis kunnen plannen, boeken en betalen en keuze hebben uit verschillende mobiliteitsvormen, traditioneel en gedeeld. De mogelijke impact van MaaS op mobiliteit is in de literatuur echter relatief onduidelijk. Het doel van dit onderzoek is daarom om inzichtelijk te maken welke factoren de intentie om MaaS te gebruiken beïnvloeden. Het onderzoek richt zich op bezitters van een privé voertuigen, wie tot dusver zijn geïdentificeerd als reizigers met een negatieve houding tegenover MaaS. Beleidsmakers zijn geïnteresseerd in het gebruiken van MaaS, omdat de verschuiving van privé voertuigen naar andere mobiliteitsvormen een positieve invloed kan hebben op de vermindering van drukte op de weg en het milieu. Om inzicht te verkrijgen in mogelijke veranderingen in reisgedrag en de adoptie van nieuwe systemen, is een empirisch onderzoek uitgevoerd onder (mede-)bezitters van gemotoriseerde voertuigen (passagier auto, elektrische passagier auto, busje, motor; bromfiets) die in Nederland wonen. De vragenlijst is gebaseerd op een conceptueel model dat uitlegt waarom mensen dit nieuwe systeem (MaaS) gebruiken en heeft respondenten gevraagd naar hun reisgedrag, socio-economische karakteristieken en houdingen tegenover MaaS. Met een Latent Class Cluster Analaysis (LCCA) zijn vijf clusters in de onderzoekspopulatie geïdentificeerd met betrekking tot de intentie om MaaS te gebruiken. De cluster profielen laten zien dat bezitters van privé voertuigen die vaak het openbaar vervoer en actieve vervoersmiddelen gebruiken, de hoogste intentie hebben om MaaS te gebruiken. Terwijl de ‘conservatieve’ voertuigbezitters met de auto als hoofdzakelijke vervoermiddel voor al hun reizen (bijvoorbeeld woon-werkverkeer, recreatie) een lagere intentie om MaaS te gebruiken laten zien. Gezien de verwachting dat de maatschappelijke baten van MaaS voornamelijk zullen plaatsvinden als MaaS wordt gebruikt door conservatieve auto gebruikers, concluderen wij dat, vanuit een beleidsperspectief, de implementatie van MaaS minder effectief kan zijn in het verminderen van transport externaliteiten (bijvoorbeeld vervuiling en tijdsverlies door verkeersdrukte) dan wellicht verwacht.

 

Auteur scriptie Renske van ‘t Veer et al., 2022

 

Lees hier de scriptie

 

 

 

 

 

Tags

MaaS Q-Park Student Award wedstrijd Erasmus Universiteit Rotterdam scriptie

Meer nieuws

30 jaar fiscalisering deel 3: Parkeer(belasting) verordeningen en beleidsregels

In dit artikel wordt ingegaan op de algemeen verbindende voorschriften die de gemeente dient vast te stellen: de parkeerverordening en de verordening parkeerbelasting en de beleidsregels zoals het uitgiftebesluit en het aanwijzingsbesluit.

Lees meer

Laadpaalklevers

Vijf jaar geleden waren er maar 21.000 (volledig) elektrische auto’s in Nederland. Nu zijn dat er 254.000. Het aantal laadpalen groeide minder snel.

Lees meer

Onderhoud parkeergarages gemeente Amsterdam uitbesteed

De gemeente Amsterdam exploiteert tientallen parkeergarages, deels onder gebouwen. Bij het onderhoud komt heel wat kijken. De gemeente slaat een nieuwe weg in door het onderhoud in zijn geheel uit te besteden.

Lees meer

Vexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst

Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.

Lees meer

Parkeren en CROW, volop in beweging

CROW is al jaren dé kennisorganisatie op het gebied van parkeren en mobiliteit, met publicaties als de Parkeerkencijfers, Handboek Parkeren en Handboek P+R.

Lees meer

Einde parkeerduur­beperking?

De Hoge Raad heeft een streep gehaald door de fiscale handhaving van parkeerduurbeperking. Als je geen belasting mag betalen kun je ook geen naheffingsaanslag opleggen.

Lees meer
1 35 36 37 38 39 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief