Provincies, gemeenten en sector aan beoogde coalitie: geef voldoende prioriteit aan mobiliteit
Het aankomende kabinet staat voor grote opgaven, zoals de woningbouwopgave, verduurzaming en leefbaarheid. Mobiliteit vormt een essentiële pijler voor al deze maatschappelijke opgaven en is de levensader van onze samenleving. De Mobiliteitsalliantie, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) benadrukken het belang van mobiliteit hoog op de politieke agenda. Om Nederland leefbaar, bereikbaar en betaalbaar te houden, is structureel investeren in mobiliteit van groot belang.
“Mobiliteit is geen doel, maar een belangrijke randvoorwaarde om te kunnen deelnemen aan de samenleving. Denk daarbij aan voldoende autowegen, fiets- en wandelpaden, waterwegen, bruggen en sluizen en een fijnmazig OV-netwerk. Bereikbaarheid én de betaalbaarheid daarvan is cruciaal, zegt ANWB-bestuursvoorzitter Marga de Jager, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie.
Capaciteit op peil brengen
De nood is hoog constateren de samenwerkende partijen. Het land slibt dicht als het komende kabinet niet met daadkrachtig mobiliteitsbeleid komt. In dat nieuwe beleid is in veel gevallen maatwerk nodig, omdat de problemen wijdverbreid zijn [1]. Van achterstallig onderhoud aan de infrastructuur [2], tot het op peil brengen van de capaciteit in het openbaar vervoer. Er moet slimmer worden omgegaan met wat er al is, in combinatie met meer geld. Jaarlijks is voor beheer en onderhoud alleen al 2 à 3 miljard euro extra nodig, los van investeringen in uitbreiding en vernieuwing van de infrastructuur. Het lijkt een enorme investering [3], maar daar krijgt Nederland veel voor terug, zegt gedeputeerde Harry van der Maas van het IPO: ‘Het land slibt dicht als het komende kabinet niet met daadkrachtig mobiliteitsbeleid komt. Dat kan voorkomen worden door slimmer om te gaan met wat er al is, in combinatie met meer geld.’
Hou oog voor betaalbaarheid en reeds geplande projecten
Marga de Jager: ‘De politiek moet oog houden voor de betaalbaarheid van zowel reizen met het openbaar vervoer als de auto, zodat Nederlanders naar werk, school, familie of vrienden kunnen. De formerende partijen moeten niet alleen vooruitkijken, maar ook oog hebben voor eerder gemaakte afspraken. Van lopende of reeds geplande projecten moet de financiering of uitvoering niet teruggedraaid worden. Haperend beheer en onderhoud aan bijvoorbeeld rijkswegen leidt tot extra druk op provinciale en lokale wegen.
Bereikbaarheid moet beter
Iedere regio moet bereikbaar zijn. Gemeenten willen investeren in het verminderen, veranderen en verduurzamen van mobiliteit. Daarbij wordt ingezet op zo veel mogelijk lopen, fietsen, OV, deelmobiliteit en waar nodig de auto. Wethouder gemeente Meierijstad en VNG-commissielid Jan van Burgsteden: ‘Het is voor onze inwoners van belang dat er betaalbare en gelijkwaardige alternatieven voor de auto beschikbaar zijn, zoals goed OV in elke regio. Het is cruciaal dat bijvoorbeeld ziekenhuizen en nieuwe woonwijken duurzaam en goed bereikbaar blijven, ook als je geen auto hebt.’
Kom in actie
De Mobiliteitsalliantie, de VNG en het IPO doen een dringend beroep op de beoogde coalitie om mobiliteit onlosmakelijk onderdeel te maken van nieuw beleid. Daar heeft de kiezer niet alleen behoefte aan, maar ook recht op.
Meer informatie:
> [1]: TNO
> [2]: Rijksoverheid
> [3]: Tweede Kamer
Meer nieuws
30 jaar fiscalisering deel 7: Beschouwing
Fiscalisering: In dit laatste artikel van de serie wordt vooral vooruitgekeken en daarbij worden een paar veelbelovende nieuwe initiatieven besproken.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 6: Organisatie/ontwikkelingen
Fiscalisering: Kennisontwikkeling, opleiding, de omvang van de fiscalisering, organisatorische ontwikkelingen, efficiency en effectiviteit.
Lees meerDeelauto’s: wat is de reductiefactor?
Door bij nieuwbouw/renovatie deelauto’s in te zetten kan vaak het aantal nieuw te realiseren parkeerplaatsen worden verminderd. Maar hoe groot mag die afslag zijn?
Lees meerHandhaven met de scanauto; een (r)evolutie in de stad
Om de binnenstad wél leefbaar en bereikbaar te houden zoeken steden continu naar instrumenten die hieraan kunnen bijdragen, zoals de scanauto.
Lees meerFlexibele Parkeermachtiging voor deelauto’s van start
De SHPV-pilot Flexibele Parkeermachtiging voor Deelauto’s is live gegaan. Vijf gemeenten en 3 aanbieders van deelauto’s testen een meer uniforme en flexibele manier voor het parkeren van deelauto’s.
Lees meerRekenkamer Amersfoort: onderzoek naar parkeergarages en fietsenstallingen
Bijna elke gemeente heeft een rekenkamer die onderzoek doet naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid. Parkeren is regelmatig onderwerp van onderzoek.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.