Provincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen

Gepubliceerd op: 04 februari 2025

Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te kunnen gaan en te functioneren ze volgens de nieuwe normen van de NEN.

 

Minder grondstoffen
Het gebruik gaat volgens de provincie en het bedrijf gepaard met aanzienlijk minder verbruik van grondstoffen in vergelijking met volledige vervanging van de laadpalen.

 

Na het aflopen van de concessieperiode zocht de provincie Gelderland eind 2023 een partner om de bestaande laadpalen te moderniseren. Doorgaans worden er in zo’n situatie nieuwe laadpalen geplaatst, maar de provincie sloot het behoud van de palen niet uit. In lijn met de circulaire ambities van laadpaalexploitant Park&Charge werd er besloten tot een aanpak waarbij 191 laadpalen van de merken EVBox en Ecotap in korte tijd en met minimale aanpassingen up-to-date gemaakt werden.

 

Eerste generatie
De markt van laadpalen is relatief nieuw, op veel plekken loopt de eerste exploitatieperiode af van de eerste generatie laadpalen’, aldus Jeroen Franken van Park&Charge. ‘De vraag komt nu dan ook steeds vaker op wat te doen met al deze palen? Wij zijn van mening dat we gebruik kunnen, en moeten maken van infrastructuur die er al is. Alleen dan zijn we duurzaam bezig en kunnen we ook de snelheid van de benodigde energietransitie bijhouden. Dat vraagt van alle partijen anders denken en doen.’

 

Minder strenge eisen concessies
Bij het uitzetten van een nieuwe concessie worden vanuit de overheid eisen gesteld aan de laadpalen. Franken: ‘Omdat het een nieuwe markt is, zijn de eisen die vaak gesteld worden nog vrij streng. Hierdoor kan het handhaven van bestaande palen een stevige uitdaging zijn. Het is zaak dat degenen die de uitvraag doen, meer gaan denken vanuit behoud en de eisen daarop aanpassen. Het is in veel gevallen gewoon niet nodig om nieuwe laadpalen te gebruiken, er zijn hele goede alternatieve manieren, zo blijkt. Dit bespaart niet alleen schaarse materialen, maar ook capaciteit bij aannemers en netbeheerders. Circulair gebruik van laadpalen is nieuw, we zijn dit project ingestapt met veel vertrouwen naar elkaar en in het proces. We hopen dat dit een voorbeeld is voor andere provincies en laadpaalexploitanten.’

 

Meer informatie
> Lees meer op nederlandelektrisch.nl 

Tags

laadpalen circulair hergebruik duurzaam

Meer nieuws

Stand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf

'Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.' De Telegraaf over stand van zaken Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W.

Lees meer

Laadpalen Gelderland en Utrecht kunnen uitgezet bij krapte op stroomnet

In meerdere gemeenten in Gelderland en Utrecht kunnen laadpalen binnenkort worden uitgezet als het stroomnetwerk overbelast is. De 191 laadpalen komen onder het beheer van Park&Charge en gaan “netbewust laden”. Dat betekent dat er minder of geen stroom naar de palen toegaat als er minder stroom beschikbaar is.

Lees meer

Parking Centrum Oosterdok grootste aantal binnenstedelijke laadplekken van Nederland

Het aantal laadplekken in de parkeergarage bij Oosterdok in Amsterdam is verdubbeld met 76 nieuwe oplaadpunten. Deze uitbreiding biedt elektrische rijders de zekerheid van een laadpaal in het hart van Amsterdam.

Lees meer

Nieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s

Vanaf 13 april gelden nieuwe regels over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. De Europese verordening AFIR zorgt in Europa voor meer laadstations, makkelijker laden en duidelijke communicatie over de kosten.

Lees meer

EV Infrastructure & Parking: Will supply ever meet demand?

There are always some fascinating discussions circulating around the electric vehicle (EV) sector. Two inextricably linked bones of contention that will be discussed during next month’s Intertraffic Amsterdam 2024 summit programme are supply and demand.

Lees meer

Tweede editie Essentiële Controlepunten Brandveiligheid

Van ‘Essentiele Controlepunten Brandveiligheid 2024’ is een tweede editie verschenen. Daarin zijn de actuele verwijzingen naar de Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) opgenomen.

Lees meer
1 4 5 6 7 8 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief