Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren
In de media stonden grote koppen met ’50 euro voor 10 minuten parkeren in Scheveningen’. Voor de redactie van Vexpansie is dit aanleiding bij de gemeente Den Haag te vragen naar de broninformatie. De gemeente wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren om het parkeren door niet-vergunninghouders (toeristen) in woonstraten te ontmoedigen.
Parkeren in een deel van Scheveningen of in het centrum van Den Haag kost voortaan 50 euro. Of je nou tien minuten of een hele dag parkeert, je betaalt er altijd het vaste dagtarief. De bedoeling is dat automobilisten door het hoge tarief uitwijken naar (betaalbare) parkeergarages. Op straat blijft dan plek over voor bewoners die hun auto willen parkeren.
> Raadsbesluit
> Commissiebrief waarin de proef (punt 1) wordt toegelicht
Meer informatie
> Lees meer over de Parkeerstrategie 2021 – 2030 van de gemeente Den Haag (eerder verschenen in Vexpansie)
Meer nieuws
Regionale parkeerstrategie Utrecht
Een parkeerstrategie voor regio Utrecht uitwerken; het is één van de projecten binnen programma U Ned. De uitdaging? Het instrument ‘parkeren’ zodanig inzetten dat opgaven rondom mobiliteit en verstedelijking
Lees meerGemeentelijk parkeren achter de slagboom
Mag een gemeente zelf bepalen wat de parkeerkosten zijn bij een met een slagboom afsluitbare parkeergarage, die zij zelf beheert? Die vraag was aan de orde in de gemeente Veenendaal.
Lees meerGemeente Nieuwegein gooit het roer om!
Gemeente Nieuwegein heeft in september 2020 nieuw parkeerbeleid vastgesteld dat nadrukkelijk rekening houdt met de Omgevingswet en bijdraagt aan een prettiger leefomgeving door de wijze waarop het omgaat met parkeernormen.
Lees meerIets in geuren en kleuren vertellen
Wanneer we iets willen aangeven in de openbare ruimte/parkeergarage gebruiken we kleur, maar er wordt lang niet altijd nagedacht of de gebruikte nuances in de kleurstelling en contrasten tussen de kleuren onderling wel door iedereen herkend kunnen worden
Lees meerHoe ziet de toekomst van toegangstechnologie eruit?
Een blik op hoe toegangstechnologie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.