Parking Trend magazine | European Parking Awards edition 2025
Er is een speciale editie van Parking Trend International (PTI) verschenen. Hierin staan artikelen van de European Parking Awards 2025 inzendingen. Met een recordaantal van 54 inzendingen uit heel Europa tonen de projecten van dit jaar de creativiteit en innovatie die de toekomst van onze sector vormgeven. Met 6 inzendingen van Vexpan leden uit Nederland, waarvan er 2 op de shortlist staan.
[Parking Trend European Parking Awards edition 2025]
Elk van de 54 artikelen belicht de inzet en visie achter elk van deze inzendingen, of het nu gaat om baanbrekende technologie, duurzaam design of slimme mobiliteitsoplossingen. Samen bieden ze een blijvend overzicht van de trends en ideeën die de vooruitgang in Europees parkeerbeheer en stedelijke mobiliteit vandaag de dag stimuleren.
Het maakt allemaal deel uit van ‘de weg naar Brussel’, waar de genomineerden in september bijeenkomen voor de prijsuitreiking op de European Parking Conference & Exhibition. Kom op 17 september 2025 naar Brussel om de finalisten te ontmoeten en te zien wie er met een Award naar huis gaat.
Nederlandse inzendingen:
- Pag 11 Q-Park, Frontenpark | Category 1 – Best New Parking Structure
- Pag 25 Arrive (EasyPark), City-wide & fleet-based collection of parking occupancy & inventory data (IoT) | Category 4 – Best Innovation in Parking (op shortlist)
- Pag 28 Monit Data, Parking Management with scan car data | Category 4 – Best Innovation in Parking
- Pag 33 Q-Park, Mobility Hub Centrum Den Haag | Category 6 – Best Approach to Small Mobility (op shortlist)
- Pag 41 Q-Park, PaSS Ecosystem add-ons | Category 7 – Best Digitalisation of a Parking Project or Service
- Pag 46 Q-Park Connect Communities – Art, Culture & Heritage | Category 8 – Best ESG Initiative
Download Parking Trend Euopean Parking Awards edition 2025
Meer informatie
> EPA
Meer nieuws
Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland
Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.
Lees meerWethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'
De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.
Lees meerPilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren
Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.
Lees meerVan blauwe zone naar reductiezone
Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.
Lees meerSlimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven
Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.
Lees meerAutoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?
Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.