Parkeren met maximale tijdsduur afgeschaft

Gepubliceerd op: 20 mei 2022

Op sommige plekken in Amsterdam kan men in bepaalde gevallen ook tegen een laag tarief, voor een beperkte tijd parkeren. Bijvoorbeeld op de parkeerplaatsen bij sportvelden of winkelstraten. Wie er langer staat, ontvangt een parkeerbon. De Hoge Raad heeft echter bepaald dat dit niet mag. Daarom gelden vanaf 5 juni ook op deze plekken de normale parkeertijden en –tarieven. De gemeente legt uit waarom.

 

In veel delen van de stad waar betaald parkeren geldt, zijn ook gebieden waar een maximale parkeerduur geldt. Parkeerders mogen er bijvoorbeeld maximaal een uur staan, soms ook tegen een apart tarief. Als die parkeerduur verstreken is, mag men 1 of 2 uur niet meer in datzelfde gebied staan. We noemen dit parkeerduurbeperking. Daarmee zorgen we ervoor dat er voldoende plek is om te parkeren, bijvoorbeeld bij winkelstraten en sportvelden en voorkomen we parkeeroverlast.

 

Hoge Raad: geen parkeerbon na afloop maximale parkeertijd
In Amsterdam betaalt men via de parkeerautomaat of een parkeer-app voor parkeren. Parkeergeld is een vorm van belasting. Scanauto’s controleren of er voor kentekens parkeergeld is betaald. Als dat niet zo is, ontvangt de parkeerder een parkeerbon (naheffingsaanslag). Op plekken waar een maximale parkeerduur geldt kan de parkeerder niet voor een langere tijdsduur betalen dan dit maximum. Wie daarna nog staat geparkeerd, krijgt een parkeerbon. Volgens de uitspraak van de Hoge Raad mag dat niet. Het is na afloop van de maximale parkeertijd namelijk niet toegestaan parkeerbelasting te heffen. De gemeente mag dus ook geen parkeerbon uitschrijven.

 

> Lees meer (Bron: gemeente Amsterdam)

 

Tags

uitspraak Hoge Raad parkeertarief parkeertijd

Meer nieuws

Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland

Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.

Lees meer

Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.

Lees meer

Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren

Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.

Lees meer

Van blauwe zone naar reductiezone

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

Lees meer

Slimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven

Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.

Lees meer

Autoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?

Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.

Lees meer
1 29 30 31 32 33 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief