Parkeren met maximale tijdsduur afgeschaft

Gepubliceerd op: 20 mei 2022

Op sommige plekken in Amsterdam kan men in bepaalde gevallen ook tegen een laag tarief, voor een beperkte tijd parkeren. Bijvoorbeeld op de parkeerplaatsen bij sportvelden of winkelstraten. Wie er langer staat, ontvangt een parkeerbon. De Hoge Raad heeft echter bepaald dat dit niet mag. Daarom gelden vanaf 5 juni ook op deze plekken de normale parkeertijden en –tarieven. De gemeente legt uit waarom.

 

In veel delen van de stad waar betaald parkeren geldt, zijn ook gebieden waar een maximale parkeerduur geldt. Parkeerders mogen er bijvoorbeeld maximaal een uur staan, soms ook tegen een apart tarief. Als die parkeerduur verstreken is, mag men 1 of 2 uur niet meer in datzelfde gebied staan. We noemen dit parkeerduurbeperking. Daarmee zorgen we ervoor dat er voldoende plek is om te parkeren, bijvoorbeeld bij winkelstraten en sportvelden en voorkomen we parkeeroverlast.

 

Hoge Raad: geen parkeerbon na afloop maximale parkeertijd
In Amsterdam betaalt men via de parkeerautomaat of een parkeer-app voor parkeren. Parkeergeld is een vorm van belasting. Scanauto’s controleren of er voor kentekens parkeergeld is betaald. Als dat niet zo is, ontvangt de parkeerder een parkeerbon (naheffingsaanslag). Op plekken waar een maximale parkeerduur geldt kan de parkeerder niet voor een langere tijdsduur betalen dan dit maximum. Wie daarna nog staat geparkeerd, krijgt een parkeerbon. Volgens de uitspraak van de Hoge Raad mag dat niet. Het is na afloop van de maximale parkeertijd namelijk niet toegestaan parkeerbelasting te heffen. De gemeente mag dus ook geen parkeerbon uitschrijven.

 

> Lees meer (Bron: gemeente Amsterdam)

 

Tags

uitspraak Hoge Raad parkeertarief parkeertijd

Meer nieuws

Parkeernormen voor sociale woningbouw vaak te hoog en ‘niet-passend’

Nog steeds zijn parkeeernormen vaak 1-op-1 gebaseerd op landelijke parkeerkencijfers, terwijl er tussen provincies (en zelfs tussen gemeenten met een gelijke stedelijkheidsgraad binnen dezelfde provincie) grote verschillen zijn in autobezit.

Lees meer

Ook Groningen introduceert de maatschappelijke parkeervergunning

De uitbreiding van betaald parkeren in stad Groningen leidt ertoe dat (steeds meer) vrijwilligers niet altijd kosteloos kunnen parkeren, indien de organisatie geen of onvoldoende parkeerplaatsen heeft op eigen terrein.

Lees meer

Vier op de tien Nederlanders willen af van autobezit

Ruim vier op de tien Nederlanders zijn van mening dat we af moeten van het idee dat iedereen een eigen auto moet hebben. Met name de milieu-impact van autorijden wordt hiervoor als argument aangehaald.

Lees meer

Iedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?

De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?

Lees meer

Gemeente Amsterdam peilt de markt voor kantoorruimte, woningbouw en parkeren

De gemeente Amsterdam is  op zoek naar informatie over het combineren van woningen en kantoorruimte op 2 kavels op het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord. Met deze informatie willen ze de toekomstige plannen scherper formuleren met het oog op gemeentelijke tenders.

Lees meer

Q-Park Student Award

Dit jaar staat het evenement gepland op donderdag 9 november 2023. Het thema dit jaar is “Stedelijke mobiliteit & Gedrag”. In aanloop naar dit evenement plaatsen wij enkele scripties die het vorige jaar (2022) zijn gepresenteerd.

Lees meer
1 26 27 28 29 30 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief