Parkeren in het buitenland: zoeken naar parkeerplek lastigst
8 augustus 2022 – De vakanties zijn begonnen en Nederlanders trekken in grote getale met de auto Europa in. Ook huren veel vakantiegangers die met het vliegtuig reizen een auto in het land van bestemming. EasyPark ziet in juli 2022 ruim tweeëneenhalf keer zoveel parkeertransacties het buitenland, in vergelijking met juli 2021. Het vinden van een parkeerplek blijkt in het buitenland een lastig karwei. 44 procent parkeert soms tot heel vaak op plekken zonder te weten of dat mag. Dit blijkt uit onderzoek van Norstat, uitgevoerd in opdracht van EasyPark, onder 1038 respondenten. De kennis over verkeersborden, benodigde milieustickers en vignetten laat ook te wensen over.
61 procent vindt het zoeken naar een parkeerplaats in een onbekende stad lastig. Ook vindt zestig procent het lastig om te zien of het betaald of onbetaald parkeren is. Toch heeft 82 procent nog nooit een boete voor fout parkeren in het buitenland gekregen. Slechts een kleine meerderheid (56 procent) parkeert nooit zonder te weten of het mag. De rest riskeert een boete, die uiteen loopt van vijftien euro in Frankrijk tot tweehonderd in Spanje.
Marius Koerselman, Country Director EasyPark Benelux: “Zoeken naar een vrije parkeerplaats in een onbekende stad wordt als lastig ervaren. Toch vindt zeventig procent dat parkeerplekken in het buitenland – eenmaal gevonden – wel goed zijn aangegeven. 34 procent zoekt van te voren uit waar je kan parkeren, en dat vind ik allemaal heel positief. We introduceren de FIND-functie in steeds meer landen. Hiermee tonen wij je waar je de grootste kans hebt op het vinden van een vrije parkeerplaats en welke route je het beste daarheen kan volgen. Dat maakt het zoeken een stuk eenvoudiger. Gevolg: minder stress en minder rondrijden en files, waarmee we bijdragen aan de leefbaarheid van steden.”
Lesje theorie
47 procent begrijpt heel vaak tot soms de verkeersborden in het buitenland niet. Ook is 28 procent niet bekend met de milieuzones. Dat kan tot problemen leiden als je naar steden als Berlijn, Lille (Rijsel), Parijs, Lyon wilt, want deze steden hebben milieuzones ingesteld. Je mag deze alleen betreden met een milieusticker, waarvoor je auto aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (Euro-4-emissienorm of hoger; in het algemeen voertuigen gebouwd na januari 2005). Ook de noodzaak van een vignet (voor bijvoorbeeld Oostenrijk en Zwitserland) is voor 66 procent niet duidelijk. Ze weten wel dat er landen zijn waar dat nodig is, maar welke precies, dat weten ze niet.
Parkeren van de rijdende slaapplaatsen / met een camper ben je vrij maar je moet wel ergens parkeren
De camper is een populair vervoermiddel. Deze reizigers gaan goed voorbereid op vakantie. Slechts 37 procent weet niet waar men in het buitenland kan parkeren. Het zoeken naar een garage zoekt een kleine meerderheid van 51 procent van te voren uit.
Meer nieuws
Programma webinar Parkeren volop in beweging!
CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.
Lees meerAutobezit en autogebruik onder jongvolwassenen en visies ten aanzien van deelmobiliteit
Internationaal onderzoek laat zien dat in veel landen het autobezit en autogebruik daalt, vooral onder jongvolwassenen. TU Delft onderzoekt hoe deze trends zich in Nederland ontwikkelen.
Lees meerNieuwe Landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata
Bedrijven en overheden hebben samen de landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata gedefinieerd voor gesloten parkeerlocaties en straatparkeren.
Lees meerLancering krachtenbundeling CROW-GNMI-SHPV-Vexpan
CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.
Lees meerBuiten grote stad steeds afhankelijker van auto
Het verdwijnen van basisvoorzieningen als huisarts, scholen of supermarkt maakt Nederlanders buiten de grote steden steeds afhankelijker van de auto. Dat meldt onderzoekers van KiM
Lees meer30 jaar fiscalisering, wat vooraf ging (deel 1)
Fiscalisering is een per 1 januari 1991 doorgevoerde decentralisatie van beleidsuitvoering van het parkeren naar gemeenten. Een decentralisatie met een enorme impact. Interessant om terug te kijken in dit eerste artikel.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.