Parkeren in het buitenland: zoeken naar parkeerplek lastigst

Gepubliceerd op: 15 augustus 2022

8 augustus 2022 – De vakanties zijn begonnen en Nederlanders trekken in grote getale met de auto Europa in. Ook huren veel vakantiegangers die met het vliegtuig reizen een auto in het land van bestemming. EasyPark ziet in juli 2022 ruim tweeëneenhalf keer zoveel parkeertransacties het buitenland, in vergelijking met juli 2021. Het vinden van een parkeerplek blijkt in het buitenland een lastig karwei. 44 procent parkeert soms tot heel vaak op plekken zonder te weten of dat mag. Dit blijkt uit onderzoek van Norstat, uitgevoerd in opdracht van EasyPark, onder 1038 respondenten. De kennis over verkeersborden, benodigde milieustickers en vignetten laat ook te wensen over.

 

61 procent vindt het zoeken naar een parkeerplaats in een onbekende stad lastig. Ook vindt zestig procent het lastig om te zien of het betaald of onbetaald parkeren is. Toch heeft 82 procent nog nooit een boete voor fout parkeren in het buitenland gekregen. Slechts een kleine meerderheid (56 procent) parkeert nooit zonder te weten of het mag. De rest riskeert een boete, die uiteen loopt van vijftien euro in Frankrijk tot tweehonderd in Spanje.

 

Marius Koerselman, Country Director EasyPark Benelux: “Zoeken naar een vrije parkeerplaats in een onbekende stad wordt als lastig ervaren. Toch vindt zeventig procent dat parkeerplekken in het buitenland – eenmaal gevonden – wel goed zijn aangegeven. 34 procent zoekt van te voren uit waar je kan parkeren, en dat vind ik allemaal heel positief. We introduceren de FIND-functie in steeds meer landen. Hiermee tonen wij je waar je de grootste kans hebt op het vinden van een vrije parkeerplaats en welke route je het beste daarheen kan volgen. Dat maakt het zoeken een stuk eenvoudiger. Gevolg: minder stress en minder rondrijden en files, waarmee we bijdragen aan de leefbaarheid van steden.”

 

Lesje theorie

47 procent begrijpt heel vaak tot soms de verkeersborden in het buitenland niet. Ook is 28 procent niet bekend met de milieuzones. Dat kan tot problemen leiden als je naar steden als Berlijn, Lille (Rijsel), Parijs, Lyon wilt, want deze steden hebben milieuzones ingesteld. Je mag deze alleen betreden met een milieusticker, waarvoor je auto aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (Euro-4-emissienorm of hoger; in het algemeen voertuigen gebouwd na januari 2005). Ook de noodzaak van een vignet (voor bijvoorbeeld Oostenrijk en Zwitserland) is voor 66 procent niet duidelijk. Ze weten wel dat er landen zijn waar dat nodig is, maar welke precies, dat weten ze niet.

 

Parkeren van de rijdende slaapplaatsen / met een camper ben je vrij maar je moet wel ergens parkeren

De camper is een populair vervoermiddel. Deze reizigers gaan goed voorbereid op vakantie. Slechts 37 procent weet niet waar men in het buitenland kan parkeren. Het zoeken naar een garage zoekt een kleine meerderheid van 51 procent van te voren uit.

 

 

Tags

parkeren buienland milieuzones

Meer nieuws

Gratis parkeren op kenteken inbreuk op privacy?

Een inwoner van Wageningen procedeert al jarenlang over de vraag of hij recht heeft op anonimiteit bij het parkeren. De Raad van State bepaalt maandag of de Autoriteit Persoonsgegevens de gemeente strenger had moeten aanpakken.

Lees meer

Expertteam: Hoe breed moet parkeerplaats voor vrachtwagen zijn?

Een SHE-Expert van Jacobs Douwe Egberts vraagt zich af: hoe breed moet een parkeerplaats voor een vrachtwagen zijn bij parallel parkeren? Het antwoord komt van Vexpan Expertteam.  

Lees meer

Landelijke uitrol nieuwe oplossing flexibel parkeren deelauto’s

Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen hebben samen met aanbieders, RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan de Flexibele Parkeermachtiging. Deze oplossing is nu beschikbaar voor álle gemeenten.

Lees meer

Bewoners Zandvoort blokkeren parkeren in Google Maps

Bewoners van de Parkbuurt in Zandvoort sluiten hun wijk digitaal af in Google Maps op drukke zomerse dagen. Ze zijn de parkeeroverlast in hun straten meer dan zat. Dit is te lezen op NHnieuws.nl.

Lees meer

Linksom, waarom? Rijroutes parkeergarages tegen klok in

Waarom draaien we in parkeergarages meestal linksom? Deze ogenschijnlijk eenvoudige ontwerpkeuze blijkt verrassend hardnekkig en deze is in de NEN 2443 een aanbeveling. Een grote invloed op doorstroming in parkeergarages.

Lees meer

90% Gemeenten te veel of te weinig parkeerplek

90 procent van de gemeenten gebruikt parkeernormen die niet aansluiten op het actuele mobiliteitsgedrag en de daadwerkelijke behoefte aan parkeerplekken in wijken. Dit constateert adviesbureau Goudappel.

Lees meer
1 2 3 4 5 6 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief