Parkeervisie gemeente Enschede: flexibiliteit en verlagen parkeerdruk

Gepubliceerd op: 20 oktober 2023

Het college van B en W en de gemeenteraad van de gemeente Enschede hebben de parkeervisie vastgesteld. Daarin staat hoe ze in de toekomst willen omgaan met autoparkeren in Enschede. 

 

[Bron: gemeente Enschede]

 

Het huidige beleid is niet meer flexibel genoeg om knelpunten, zoals de toegenomen parkeerdruk, op te lossen. Duurzaamheidsambities en de toenemende behoefte aan groene en leefbare straten spelen een steeds grotere rol. Ook de snelle ontwikkeling van digitale technieken zorgt ervoor dat ze steeds betere mogelijkheden hebben om hun parkeerbeleid meer flexibel en klantvriendelijk in te richten. De parkeervisie levert een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van de openbare ruimte en het bereikbaar houden van de stad.

 

Parkeerdruk binnenstad
In de binnenstad parkeren inwoners en bezoekers vaak op straat. Er is veel zoekverkeer en bewoners kunnen hun auto nauwelijks kwijt. Het wordt daarom aantrekkelijker om in de garages te parkeren waar een avondtarief geldt van 1 euro per uur vanaf 19.00 uur. Tegelijkertijd wordt het parkeren op straat minder aantrekkelijk door het betaald parkeren te verlengen tot 23.00 uur. “Bij het station komt een nieuwe parkeergarage en we onderzoeken de mogelijkheden voor P+R-terreinen aan de Oldenzaalsestraat en de Westerval. Zo creëren we voldoende extra parkeervoorzieningen”, vertelt Marc Teutelink, wethouder Mobiliteit en Bereikbaarheid. “Daarmee neemt de druk op het straatparkeren af en hebben we voldoende parkeervoorzieningen om deze verschuiving op te vangen. De ruimte die daarmee vrijkomt draagt bij aan een groener en duurzaam Enschede.”

 

Meer informatie
> Lees het hele bericht op de site van de gemeente Enschede
> Download daar ook de parkeervisie

Tags

parkeervisie gemeente autoparkeren download

Meer nieuws

Parkeernormen voor sociale woningbouw vaak te hoog en ‘niet-passend’

Nog steeds zijn parkeeernormen vaak 1-op-1 gebaseerd op landelijke parkeerkencijfers, terwijl er tussen provincies (en zelfs tussen gemeenten met een gelijke stedelijkheidsgraad binnen dezelfde provincie) grote verschillen zijn in autobezit.

Lees meer

Ook Groningen introduceert de maatschappelijke parkeervergunning

De uitbreiding van betaald parkeren in stad Groningen leidt ertoe dat (steeds meer) vrijwilligers niet altijd kosteloos kunnen parkeren, indien de organisatie geen of onvoldoende parkeerplaatsen heeft op eigen terrein.

Lees meer

Vier op de tien Nederlanders willen af van autobezit

Ruim vier op de tien Nederlanders zijn van mening dat we af moeten van het idee dat iedereen een eigen auto moet hebben. Met name de milieu-impact van autorijden wordt hiervoor als argument aangehaald.

Lees meer

Iedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?

De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?

Lees meer

Gemeente Amsterdam peilt de markt voor kantoorruimte, woningbouw en parkeren

De gemeente Amsterdam is  op zoek naar informatie over het combineren van woningen en kantoorruimte op 2 kavels op het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord. Met deze informatie willen ze de toekomstige plannen scherper formuleren met het oog op gemeentelijke tenders.

Lees meer

Q-Park Student Award

Dit jaar staat het evenement gepland op donderdag 9 november 2023. Het thema dit jaar is “Stedelijke mobiliteit & Gedrag”. In aanloop naar dit evenement plaatsen wij enkele scripties die het vorige jaar (2022) zijn gepresenteerd.

Lees meer
1 26 27 28 29 30 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief