Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland
In de Utrechtse binnenstad kost een gemeentelijke vergunning om in de buurt van de woning te mogen parkeren € 578. Dat is net iets meer dan in Amsterdam (€ 574), dat in voorgaande jaren koploper was. Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.
[Bron: onderzoek van Vereniging Eigen Huis]
De tarieven voor Utrechtse centrumbewoners stegen de afgelopen jaren al fors, en dit jaar komt daar nog eens bijna € 70 (14%) bovenop. De vergunningstarieven worden jaarlijks door de gemeente vastgesteld en de prijsverschillen zijn groot: een bewoner in het centrum van Amsterdam of Utrecht betaalt bijna 6 keer zoveel als iemand in het centrum van Den Haag of Rotterdam. In Hellendoorn kost een parkeervergunning met € 18,90 nog het minst.
Gemiddelde verhoging parkeervergunning valt mee
De kosten van een gemeentelijke parkeervergunning stijgen dit jaar beperkt met gemiddeld 3,7%. In grote gemeenten was dat iets meer. In een tiental gemeenten stijgen de kosten zelfs met meer dan 10%. Opvallend genoeg werden de vergunningen in Rotterdam en Schiedam juist goedkoper. Bekijk de veranderingen per gemeente in onderstaande lijst.
Autoluw, leefbaarheid en inkomsten
Met het vergunningsbeleid willen veel grote steden de binnenstad autoluw of autovrij maken. Middelgrote gemeenten gebruiken een parkeervergunning om de parkeerdruk te verlagen, bijvoorbeeld door forenzen te weren in woongebieden rondom een station. De gemeente Utrecht wil betaald parkeren in de hele stad invoeren en daarmee de leefbaarheid vergroten, investeringen kunnen doen en financiële tegenvallers opvangen. Oldenzaal wil met de hogere inkomsten weer in de zwarte cijfers komen.
Over het onderzoek
Vereniging Eigen Huis onderzocht in 122 gemeenten de kosten van een (eerste) parkeervergunning voor centrumbewoners. Alle genoemde bedragen in de lijst bij dit onderzoek zijn afkomstig van de gemeenten zelf. Het onderzoek is in februari 2023 uitgevoerd door Marlyse Research.
Meer informatie
> Kosten parkeervergunning per gemeente (2023) (pdf) via artikel Vereniging Eigen Huis
Meer nieuws
Kabinet presenteert Actieagenda Auto met aandacht voor elektrisch rijden
Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Actieagenda Auto ‘Toekomstperspectief Automobiliteit’ gepresenteerd. Met daarin ook aandacht voor elektrisch rijden en de uitdagingen rond laadinfrastructuur.
Lees meerRechtbank vraagt wetgever naar wetgeving parkeerbelasting te kijken
Recent heeft de rechtbank Oost Brabant bij de behandeling van een bezwaar een opmerkelijke richting gekozen. Hiermee geeft de rechtbank een signaal af om maatwerk en vraagt de wetgever naar de wetgeving parkeerbelasting te kijken.
Lees meerB&W Amstelveen: 'Betaald parkeren geen melkkoe'
Het parkeerbeleid in Amstelveen geen melkkoe, zo schrijft het college van Amstelveen in een raadsbrief. Het plan om betaald parkeren stapsgewijs in bijna heel de gemeente in te voeren, stuitte op weerstand van bewoners.
Lees meerParking Trend magazine 4/2024 met bijdragen bestuursleden Vexpan
Het decembernummer van Parking Trend magazine van EPA deelt publicaties waarbij Vexpan bestuursleden Peter Dingemans en Ties de Groot betrokken zijn: EPA Fire Safety Advice Toolbox en Parking Data Essentials-serie.
Lees meerScanauto's niet meer ingezet voor opsporen gestolen auto's Amsterdam
De data die scanauto's verzamelen wordt definitief niet meer gebruikt voor de opsporing van gestolen auto's in Amsterdam. De werkwijze leidde tot privacyschendingen en er zijn geen bruikbare alternatieven.
Lees meerWegslepen van auto’s wezenlijk onderdeel parkeerregulering
Het slepen van voertuigen in niet-fiscale situaties is een wezenlijk onderdeel van een goede parkeerregulering. Dit kan teniet gedaan worden door foutgeparkeerde voertuigen. Hoe pas je dit toe in tijden van toenemende parkeerdruk?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.