Parkeergarage waar auto's stroom opladen én leveren

Gepubliceerd op: 04 oktober 2021

De nieuwe generatie auto’s met batterij laadt straks niet alleen op, maar levert ook stroom aan het net als het nodig is. Dit ‘bidirectionele laden’ heeft in ieder geval volgens de gemeente Utrecht de toekomst. Verzekeraar a.s.r. opende vorige maand de grootste tweerichtingslaadinfrastructuur ter wereld in hun parkeergarage bij hun hoofdkantoor in de Domstad.

 

Recent kwam er een gigantisch semi-open zonnedak bovenop de parkeergarage. Samen met de panelen op het naastgelegen kantoor verzorgt dit al een aanzienlijk deel van de stroombehoefte van het pand. Maar het kan altijd beter. En dus investeerde a.s.r. in iets wat nu nog heel bijzonder is, maar straks goed dé standaard kan zijn: laadpalen die twee kanten op kunnen. Ze kunnen auto’s opladen (bijvoorbeeld met de zonnestroom van het dak), maar ze kunnen ook stroom uit de auto trekken en doorvoeren naar het gebouw.

 

Dat laatste kan heel handig zijn als de auto’s niet snel weg hoeven en het gebouw van a.s.r. meer energie nodig heeft dan de panelen opwekken. Denk aan momenten dat de zon niet schijnt. Of als er een plotselinge piekbelasting is, omdat het gebouw meer verwarmd moet worden dan normaal.

 

De toekomst voor de Nederlandse energievoorziening
Volgens Sharon Dijksma, burgemeester van Utrecht, is dit de toekomst voor de Nederlandse energievoorziening. Met de bi-directionele auto sla je twee vliegen in een klap: je hebt duurzame mobiliteit en een batterij in één apparaat. Wel zo handig. Met die gedachte begon ook het bedrijf We Drive Solar een paar jaar geleden te experimenteren met bidirectionele laadpalen. Die proeven vonden in Utrecht plaats en waren zo succesvol dat er inmiddels al honderden tweerichtingslaadpunten in de stad staan. Met de 250 van de a.s.r.-garage erbij komt de teller op 1.000 laadpalen. Robin Berg, directeur van We Drive Solar, is heel blij met deze ontwikkeling. “Dit laat zien wat Nederland goed kan: ons voorbereiden op de toekomst.”

 

Gelijkstroom in plaats van wisselstroom
De garage opzetten met de tweerichtingsladers was niet per se makkelijk. Extra bijzonder is het feit dat ze allemaal op gelijkstroom werken, in plaats van op de gangbare wisselstroom. Dat zorgt voor meer efficiency en lagere kosten – maar het was wel een uitdaging, omdat gelijkstroom kan fluctueren.

 

Meer informatie

Lees het hele artikel van Marc Seijlhouwer op de site van Change Inc.
Nieuwsbericht a.s.r.
> Foto: Burgemeester Dijksma en CEO Baeten plugden de eerste bidirectionele auto in de parkeergarage. | Credit: a.s.r.

Tags

e-laden elektrisch rijden laadinfrastructuur parkeergarage

Meer nieuws

EPA-2022 Congres

Van 12 -14 september is het EPA-Congres in Brussel. Vexpanleden krijgen korting op de toegang.

Lees meer

Fastned verhoogt laadtarieven snelladen om stijgende energieprijzen

Fastned, de uitbater van laadstations voor elektrische auto's, verhoogt met ingang van maandag zijn tarieven. Dat komt door de stijgende energieprijzen in Europa. Vanwege de onzekerheid, gaat het bedrijf de tarieven maandelijks herzien en zo nodig aanpassen.

Lees meer

Elektrisch vervoer en brandveiligheid: trends, issues en toekomst

De energietransitie betekent dat er steeds meer elektrische voertuigen in gebruik zijn. Daarmee ontstaan allerlei risico’s voor brandveiligheid. De actuele ontwikkelingen en de opgaven voor brandpreventie.

Lees meer

Parkeerkorting voor elektrische auto’s vanaf volgend jaar

Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen.

Lees meer

Q-Park en Shell: 5 mobility hubs in grote steden

Q-Park en Shell gaan gezamenlijk vijf mobility hubs in grote steden in Nederland opzetten. Op deze parkeerfaciliteiten worden nieuwe concepten ingevoerd

Lees meer

Van vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!

De Solid State batterij. Van vloeistof naar vast; beter, robuuster en veiliger!

Lees meer
1 14 15 16 17 18 23