Met ondergrondse fietsenstalling ruimte Leidseplein

Gepubliceerd op: 10 juni 2021

In het verleden struikelden bezoekers van het Leidseplein in Amsterdam soms over de fietsen en brommers. Dat is door de ondergrondse fietsenstalling nu verleden tijd. Hier kunnen 2000 fietsen worden gestald, waardoor het plein weer goed is om op te flaneren.

 

Begin 2018 startte de gemeente de herinrichting van het Kleine-Gartmanplantsoen, dat grenst aan het Leidseplein. Vijf jaar later is dus het af. Het plantsoen loopt nu mooi over in het al eerder vernieuwde Leidseplein, waardoor Amsterdam een autoluw plein met allure rijker is.

 

Architectenbureau ZJA en Ballast Nedam verwierven de opdracht tot het ontwerpen en bouwen van de fietsenstalling. Nu alle fietsen onder de grond staan, ziet het plein er overzichtelijker uit. Er is meer groen en er zijn zitbanken van totaal zo’n 250 meter. “Onder parkeren, boven flaneren”, zo zegt de gemeente Amsterdam over het nieuwe jasje van het plein.

 

Meer informatie

> Bron: Mobiliteitsplatform, lees hier verder

> Foto: gemeente Amsterdam, fotograaf Richard Mouw

Tags

fietsparkeren

Meer nieuws

Aftrap ‘Samen aan de slag met Fietsparkeren’

Vorige week vond het Vexpan Seminar Fietsparkeren plaats. Bekijk de terugblik en ontdek hoe Vexpan en partners samenwerken aan innovatieve oplossingen voor fietsparkeren.

Lees meer

Onderzoek studenten HAN Automotive voor VEXPAN: Fietsmobiliteit in 2040

HAN studenten onderzochten voor Vexpan de opkomende trends en rol van de lichtste mobiliteit in een binnenstedelijke omgeving. Het onderzoek moet helpen om te komen met oplossingen voor de dan geldende fietsparkeerproblematiek.

Lees meer

Langzaam maar zeker begint de fietsparkeerdata te stromen

Ook in het mobiliteitsbeleid wordt het verzamelen en ontsluiten van data steeds belangrijker. Voor het onderwerp fietsparkeren heeft CROW-Fietsberaad de afgelopen jaren verschillende initiatieven genomen om aan te haken bij deze datatrend. Voorzichtig boeken we enige resultaten, maar het gaat langzaam.

Lees meer

Gemeente Rotterdam: Grote plannen voor fietsparkeren, maar uitdaging om te realiseren

In dit artikel vertellen Sander de Groot, productmanager Fietsenstallingen bij Gemeente Rotterdam, en Bart Christiaens, fietscoordinator van Gemeente Rotterdam, over de plannen en uitdagingen van het ambitieuse fietsprogramma.

Lees meer

Fietsparkeren rond treinstations

NS-ketenmobiliteit richt zich vooral op het voor- en natransport van de trein: niet alleen autoparkeren, fietsparkeren, OV-fiets, maar ook bagagekluizen, toiletten en wachten op het station.

Lees meer

Fietsparkeren op stations: Het dilemma van de eerste 24 uur gratis

Het succes van het regime van "eerste 24 uur gratis" voor fietsparkeren rond stations heeft geleid tot verbeterde bezettingsgraden in stallingen en een afname van zwerffietsen op straat maar brengt ook uitdagingen met zich mee.

Lees meer
1 2 3 4