Onverwachte impact parkeervergunning: buurt Dordrecht betegelt voortuin
Nieuwe parkeerregels in Dordrecht hebben een onverwacht effect dat haaks staat op het klimaatbeleid van de gemeente. Nu in de straten van de Indische buurt een parkeervergunning nodig is, ruilt de ene na de andere bewoner de groene voortuin in voor tegels, zodat ze hun auto daar voor nop kunnen neerzetten. En dat terwijl Dordrecht al jaren moeite doet om die wijk te vergroenen. ,,Er waren hier niet eens parkeerproblemen’’, zo is te lezen in AD.
Tegels eruit, groen erin! Dat is al jaren de slogan waarmee de gemeente Dordtenaren probeert te verleiden om de tegels uit hun tuin te trekken ten behoeve van het klimaat, afwatering en biodiversiteit. Bewoners van de Indische buurt hebben sinds 1 januari een parkeervergunning nodig om hun auto in de straat te parkeren. Dat moet de parkeerdruk verminderen, maar nu offert de ene na de andere bewoner zijn voortuin op om er een parkeerplaats van te maken. ,,Betaald parkeren is op 1 januari 2025 ingevoerd om de parkeerdruk op openbare parkeerplaatsen te verlagen’’, zegt een woordvoerder. ,,We kunnen inwoners niet verplichten hun tuin te vergroenen, alleen informeren dat dit beter is voor het klimaat en om hittestress te verminderen.’’
Meer nieuws
Gemeente Nieuwegein gooit het roer om!
Gemeente Nieuwegein heeft in september 2020 nieuw parkeerbeleid vastgesteld dat nadrukkelijk rekening houdt met de Omgevingswet en bijdraagt aan een prettiger leefomgeving door de wijze waarop het omgaat met parkeernormen.
Lees meerIets in geuren en kleuren vertellen
Wanneer we iets willen aangeven in de openbare ruimte/parkeergarage gebruiken we kleur, maar er wordt lang niet altijd nagedacht of de gebruikte nuances in de kleurstelling en contrasten tussen de kleuren onderling wel door iedereen herkend kunnen worden
Lees meerHoe ziet de toekomst van toegangstechnologie eruit?
Een blik op hoe toegangstechnologie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerJuridisch loket voor gemeenten
Het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI) beantwoordt alle juridische vragen van gemeenten over parkeren.
Lees meerMinder parkeerplaatsen
Als we anders kunnen omgaan met hogere parkeernormen worden hogere woningdichtheden haalbaar, zonder dat dit ten koste van de ruimtelijke kwaliteit gaat.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.