Onderzoek mobiliteit: redenen waarom Nederlanders de auto liever laten staan

Gepubliceerd op: 23 september 2022

Na files zijn parkeerperikelen grootste bron van ergernis. Techbedrijf in parkeeroplossingen EasyPark liet onderzoek doen waaruit blijkt dat veel Nederlanders steeds vaker de auto laten staan omdat ze zich ergeren aan het gebrek aan parkeerplek, veel betalen voor parkeren en het langdurig in de file staan.

 

Highlights – Top 5 ergernissen automobilisten
• File 32%
• Moeten betalen voor parkeren 21%
• Te veel betalen voor parkeren 19%
• Geen parkeerplek kunnen vinden 16%
• Ver weg moeten parkeren 12%

Marktonderzoeksbureau Norstat voerde het mobilteitsonderzoek uit in Nederland. 1.083 werkende Nederlanders in het bezit van een rijbewijs werden ondervraagd.

 

Bijna een derde (32 procent) van de automobilisten ergert zich aan het stapvoets moeten rijden of aan geheel stilstaan in de file. Om deze reden laat 23 procent de auto vaker staan. Parkeren en de kosten die hieraan verbonden zijn vinden de autobestuurders ook redenen om een ander vervoersmiddel te nemen. Negentien procent van de automobilisten vinden dat ze teveel parkeerkosten betalen. Nederland kent nu een gebied ter grootte van het eiland Ameland waar je de portemonnee moet trekken om je auto neer te zetten.

 

Betalen per minuut
Kiest men toch voor de auto, dan checkt 39 procent de parkeertarieven voordat ze naar de stad gaan. Maar liefst 73 procent zou het een goed idee vinden om per minuut te kunnen betalen bij alle parkeergelegenheden. Op deze manier kan de automobilist behoorlijk wat geld besparen. 36 procent van de automobilisten vindt binnensteden slecht bereikbaar en ruilen een dagje winkelen vaker in voor online shoppen.

 

Weinig parkeerplek
De meerderheid van de ondervraagden (zestig procent) controleert waar zij kunnen parkeren in de buurt van hun bestemming-. Zestien procent van de respondenten geeft aan dat het niet kunnen vinden van een parkeerplek een reden is om dan de auto maar te laten staan. Ook vindt twaalf procent het vervelend als zij ver van hun bestemming af moet parkeren. Tot slot blijkt inparkeren niet altijd even gemakkelijk. Bijna 3 op de 10 Nederlanders (28 procent) geeft aan dat zij dit teveel gedoe vindt en kiest daarom voor een ander vervoermiddel.

 

Marius Koerselman, Country Director EasyPark BeNeLux over de resultaten: “Het is duidelijk dat Nederlanders veel problemen ervaren tijdens het parkeren van hun auto. Des te meer reden voor EasyPark om ons uiterste best te doen om onze gebruikers te helpen zo goedkoop en eenvoudig mogelijk te parkeren.”

 

> Persbericht van EasyPark

Tags

mobiliteitsonderzoek parkeren

Meer nieuws

Parkeergarage Station Haarlem: een renovatie voor optimaal parkeercomfort

Interparking Nederland voltooide in juni de renovatie van Parkeergarage Station in Haarlem. In dit interview spreken we met Erwin Lund en Bojan Robbe over de technische oplossingen en verbeterde parkeerervaring.

Lees meer

Betaald parkeren P+R Breukelen

Provincie Utrecht heeft besloten betaald parkeren te gaan invoeren op P+R Breukelen en heeft de parkeertarieven bekend gemaakt. Met betaald parkeren zetten ze in op bewuster gebruik van P+R Breukelen. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen.

Lees meer

Maastricht voert progressief parkeertarief in

Maastricht voert op 1 juli een progressief parkeertarief in voor parkeren op straat. Door een rechterlijke uitspraak mag een maximale parkeerduur op straat niet meer. Om de stad levendig en bereikbaar te houden, wil zij dat langparkeerders in een garage parkeren.

Lees meer

Q-Park Frontenpark flink uitgebreid

In een zeven maanden durende verbouwing is Q-Park Frontenpark niet alleen getransformeerd tot Mobility Hub, maar ook uitgebreid met een drielaagse parkeergarage. Op 25 juni heeft wethouder John Aarts de locatie feestelijk heropend.

Lees meer

EasyPark en Q-Park breiden samenwerking in België verder uit

Eerder bleek al dat Nederlandse gebruikers van de EasyPark formerly Parkmobile app bij een bezoekje aan onze Zuiderburen graag in een Q-Park garage parkeren. Reden voor EasyPark en Q-Park om de samenwerking verder uit te breiden.

Lees meer

Stand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf

'Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.' De Telegraaf over stand van zaken Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W.

Lees meer
1 2 3 4 39

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief