Nieuwe regelgeving en subsidie oplaadpunten in parkeergarages in 2024

Gepubliceerd op: 07 februari 2024

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) per 1 januari 2024 gelden er ook nieuwe regels voor het plaatsen van oplaadpunten in parkeergarages. Ook kunnen VvE’s vanaf nu via de SVVE-regeling subsidie krijgen voor het plaatsen van basislaadinfrastructuur.

 

Om te zorgen dat het laden van elektrische auto’s in een parkeergarage veilig is gelden bij het plaatsen van nieuwe oplaadpunten vanaf dit jaar nieuwe regels. Zo mag er alleen worden geladen met mode 3 of mode 4 oplaadpunten en is de installatie van een centrale afschakelmogelijkheid verplicht. Dat laatste zorgt ervoor dat de brandweer veilig zijn werk kan doen bij incidenten. De regelgeving in het nieuwe Bbl staat uitgelegd op het informatiepunt leefomgeving.

 

VvE’s kunnen vanaf dit jaar gebruik maken van een nieuwe subsidieregeling voor het installeren van basislaadinfrastructuur. Voor het aanleggen van de bekabeling, verdeelkasten en voorzieningen om slim te kunnen laden krijgt een VvE een bedrag van honderd euro per parkeerplaats. Een VvE dient voor de installatie een offerte en een positief besluit van de ledenvergadering in om in aanmerking te komen.

 

De subsidie voor de basislaadinfrastructuur komt bovenop de subsidie voor een oplaadpuntenadvies die vanaf 2022 al beschikbaar is. Alle informatie over beide subsidies is de vinden op de website van RVO. Vanaf januari heeft ook de VER de informatie voor VvE’s op haar website uitgebreid. Hier wordt uitgebreid ingegaan op de vele vragen over laadinfrastructuur die er leven bij de VvE’s.

 

> Alles over Oplaadpunten voor elektrische voertuigen: regels bij verbouw

 

Tags

elektrisch laden laden omgevingswet laadpunten

Meer nieuws

Differentiëren in parkeertarieven

Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?

Lees meer

De Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief

De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.

Lees meer

Pieter Litjens CROW

Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.

Lees meer

Parkeren aan de laadpaal?

Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?

Lees meer

Vehicle-to-grid: Elektrische voertuigen als flexibele opslag in het elektriciteitsnet

Vehicle-to-grid (V2G) technologie stelt elektrische voertuigen in staat om ook elektriciteit terug te leveren aan het elektriciteitsnet. De flexibele capaciteit van de batterij helpt het net in balans te houden en levert geld op voor de eigenaar van de auto.

Lees meer

Elektrische voertuigen

De snelgroeiende markt voor elektrische voertuigen (EV's) vereist een overeenkomstige infrastructuur voor het opladen van de accu’s. Dit opladen moet natuurlijk gemakkelijk thuis, onderweg of bij bedrijven kunnen plaatsvinden..

Lees meer
1 17 18 19 20

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief