Nieuwe parkeerkencijfers vormen basis voor parkeernormering
CROW heeft de publicatie 381 ‘Toekomstbestendig parkeren’ vervangen door publicatie 744 ‘Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering’. Bij de update is rekening gehouden met de laatste parkeerontwikkelingen, onder meer op het gebied van autobezit en autogebruik.
Veel gemeenten worstelen met de omzetting van parkeerkencijfers naar parkeernormen. In een gemeentelijke parkeernota staan de parkeernormen vermeld, niet de parkeerkencijfers. In publicatie 744 neemt CROW de professionals mee in hoe de kencijfers vertaald kunnen worden naar gemeentelijke parkeernormen en hoe soms kan worden afgeweken van die normen. Daarnaast bevat de publicatie informatie om van parkeerkencijfers lokaal geldende parkeernormen te maken.
Verschillen op een rij
Hieronder staan de belangrijkste verschillen tussen de publicaties 381 en 744 op een rij:
- Het bezoekersaandeel is voor woningen opnieuw vastgesteld en in een aparte tabel opgenomen. De hieruit voortvloeiende parkeervraag moet worden opgeteld bij die van de woningen.
- Op veler verzoek is bij appartementen de indeling naar prijsklasse vervangen door een indeling naar vloeroppervlak.
- Het percentage oplaadpunten is aangepast op basis van de verkoopcijfers van elektrische voertuigen en de hiervoor opgestelde beleidsdoelen.
- Ten behoeve van een betrouwbare parkeerbalans zijn de aanwezigheidspercentages geactualiseerd.
- De handreikingen hoe met de parkeernormen kan worden gewerkt (voorheen deel B) zijn uitgebreid en geactualiseerd.
- De publicatie is niet langer gesplitst in een deel A en een deel B.
Publicatie 744 is mede mogelijk gemaakt dankzij financiering van het Fonds Fysieke Leefomgeving.
Publicatie bestellen
> De publicatie ‘Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormen’ is hier te bestellen
Meer nieuws
Beter omgaan met bestaande parkeerplekken
Steden staan voor een grote uitdaging. Door bevolkingsgroei en een stijging in autobezit neemt de parkeerdruk toe, terwijl ook de behoefte aan meer ruimte en duurzaamheid toeneemt.
Lees meerIs parkeerbeleid nog nodig?
Steeds minder gemeenten stellen parkeerbeleid op. Deze tendens sluit aan bij de constatering dat parkeren geen losstaand beleidsveld meer is
Lees meerParkeergarage Rokin: in alles uitdagend!
Hartje Amsterdam ter plaatse van Metrostation Rokin lag al jarenlang het casco van de gelijknamige parkeergarage.
Lees meerNorm toegankelijkheid gebouwen in aantocht
Gebouwen, dus ook parkeergarages zouden voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking makkelijk toegankelijk moeten zijn. Daar lijkt nu schot in te komen door een nieuwe brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over de voortgang van het Actieplan Toegankelijkheid voor de Bouw.
Lees meerCoronacrisis vergroot belang bereikbaarheid en parkeren van winkelgebieden Van basis- naar bestaansvoorwaarde
Er is een tijd geweest waarin er in Amsterdam iedere zaterdag een file stond vanaf het Rokin tot aan de parkeergarage van de Bijenkorf. Die tijd is voorbij.
Lees meer100 aangesloten gemeenten na 10 jaar SHPV en op naar 1 NPVR
Het SHPV (Servicehuis Parkeer-en Verblijfsrechten) is op 22 juni 2010 als coöperatie van en voor gemeenten opgericht, met als doel het marktneutraal faciliteren van een landelijke voorziening voor het vastleggen en ontsluiten van parkeer-en verblijfsrechten
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.