Nieuwe parkeerkencijfers vormen basis voor parkeernormering

Gepubliceerd op: 10 juli 2024

CROW heeft de publicatie 381 ‘Toekomstbestendig parkeren’ vervangen door publicatie 744 ‘Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering’. Bij de update is rekening gehouden met de laatste parkeerontwikkelingen, onder meer op het gebied van autobezit en autogebruik.

 

Veel gemeenten worstelen met de omzetting van parkeerkencijfers naar parkeernormen. In een gemeentelijke parkeernota staan de parkeernormen vermeld, niet de parkeerkencijfers. In publicatie 744 neemt CROW de professionals mee in hoe de kencijfers vertaald kunnen worden naar gemeentelijke parkeernormen en hoe soms kan worden afgeweken van die normen. Daarnaast bevat de publicatie informatie om van parkeerkencijfers lokaal geldende parkeernormen te maken.

 

Verschillen op een rij
Hieronder staan de belangrijkste verschillen tussen de publicaties 381 en 744 op een rij:

  • Het bezoekersaandeel is voor woningen opnieuw vastgesteld en in een aparte tabel opgenomen. De hieruit voortvloeiende parkeervraag moet worden opgeteld bij die van de woningen.
  • Op veler verzoek is bij appartementen de indeling naar prijsklasse vervangen door een indeling naar vloeroppervlak.
  • Het percentage oplaadpunten is aangepast op basis van de verkoopcijfers van elektrische voertuigen en de hiervoor opgestelde beleidsdoelen.
  • Ten behoeve van een betrouwbare parkeerbalans zijn de aanwezigheidspercentages geactualiseerd.
  • De handreikingen hoe met de parkeernormen kan worden gewerkt (voorheen deel B) zijn uitgebreid en geactualiseerd.
  • De publicatie is niet langer gesplitst in een deel A en een deel B.

 

Publicatie 744 is mede mogelijk gemaakt dankzij financiering van het Fonds Fysieke Leefomgeving.

Publicatie bestellen
> De publicatie ‘Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormen’ is hier te bestellen

Tags

parkeernorm parkeerkencijfers CROW publicatie

Meer nieuws

Gratis parkeren op kenteken inbreuk op privacy?

Een inwoner van Wageningen procedeert al jarenlang over de vraag of hij recht heeft op anonimiteit bij het parkeren. De Raad van State bepaalt maandag of de Autoriteit Persoonsgegevens de gemeente strenger had moeten aanpakken.

Lees meer

Expertteam: Hoe breed moet parkeerplaats voor vrachtwagen zijn?

Een SHE-Expert van Jacobs Douwe Egberts vraagt zich af: hoe breed moet een parkeerplaats voor een vrachtwagen zijn bij parallel parkeren? Het antwoord komt van Vexpan Expertteam.  

Lees meer

Landelijke uitrol nieuwe oplossing flexibel parkeren deelauto’s

Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen hebben samen met aanbieders, RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan de Flexibele Parkeermachtiging. Deze oplossing is nu beschikbaar voor álle gemeenten.

Lees meer

Bewoners Zandvoort blokkeren parkeren in Google Maps

Bewoners van de Parkbuurt in Zandvoort sluiten hun wijk digitaal af in Google Maps op drukke zomerse dagen. Ze zijn de parkeeroverlast in hun straten meer dan zat. Dit is te lezen op NHnieuws.nl.

Lees meer

Linksom, waarom? Rijroutes parkeergarages tegen klok in

Waarom draaien we in parkeergarages meestal linksom? Deze ogenschijnlijk eenvoudige ontwerpkeuze blijkt verrassend hardnekkig en deze is in de NEN 2443 een aanbeveling. Een grote invloed op doorstroming in parkeergarages.

Lees meer

90% Gemeenten te veel of te weinig parkeerplek

90 procent van de gemeenten gebruikt parkeernormen die niet aansluiten op het actuele mobiliteitsgedrag en de daadwerkelijke behoefte aan parkeerplekken in wijken. Dit constateert adviesbureau Goudappel.

Lees meer
1 2 3 4 5 6 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief