Nieuwe manier slim laden gebruikt meer zonne- en windenergie en spaart CO2
Door een nieuwe manier van slim laden kunnen elektrische auto’s in Nederland meer wind- en zonnestroom benutten, is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot en wordt het elektriciteitsnet minder belast. TotalEnergies in Nederland is deze maand begonnen om zijn nieuwe duurzame techniek gefaseerd uit te rollen in zijn gehele netwerk van openbare laadpalen.
[Persbericht van Total Energies]
Nederland kent al de term slim laden voor elektrische auto’s. De vraag naar stroom is namelijk niet op elk moment van de dag gelijk. Om ’s avonds tijdens piekuren de vraag naar elektriciteit op te vangen, is nu nog fossiele stroom uit gas- en kolencentrales nodig. Tegelijkertijd is de vraag naar stroom tijdens daluren in de middag of het weekend soms zo laag, dat wind- en zonne-installaties meer opwekken dan nodig is. Vraag en aanbod kunnen beter op elkaar afgestemd worden door het laden van elektrische auto’s te verplaatsen naar een gunstiger moment. Bijvoorbeeld wanneer er minder stroom wordt verbruikt op het net.
TotalEnergies gebruikt deze methode en voegt daar een slim algoritme aan toe, dat rekening houdt met wat er daadwerkelijk bij een laadpunt gebeurt. De nieuwe manier die de TotalEnergies introduceert houdt met alle omstandigheden rekening. Zowel met het aantal auto’s dat gelijktijdig laadt, hoe lang iemand al is aangesloten, hoeveel stroom een auto daadwerkelijk nodig heeft, de beschikbaarheid van groene stroom en de belasting van het net. Wanneer er veel stroom uit zon en wind beschikbaar is, verhoogt de beheerder het vermogen van de laadpalen. Daardoor kunnen elektrische auto’s meer en sneller laden. Slimme techniek zorgt ervoor dat auto’s die al langere tijd aan het laden zijn als eerste minder vermogen krijgen als er minder groene energie beschikbaar is. Zo ondervinden de auto’s die nog veel energie nodig hebben geen hinder van slim laden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Machine Learning technologie. Zo kan het bedrijf de vraag beter afstemmen op het aanbod van duurzaam opgewekte stroom zonder dat klanten beperkt worden in hun mobiliteit, wordt Nederland minder afhankelijk van fossiele energie en wordt de belasting van het stroomnet beperkt.
Andere systemen voor slim laden stellen hun laadcapaciteit vooral af op de prijs van elektriciteit. TotalEnergies hanteert een ander criterium. ,,Wij sturen op CO2-besparing en stimuleren het gebruik van energie uit zon en wind”, zegt directeur Stefaan De Ganck van TotalEnergies Charging Solutions Nederland. ,,In de praktijk is de prijs van stroom vaak lager wanneer er veel groene stroom op het net beschikbaar is. Ook wordt het elektriciteitsnet op die momenten vaak minder belast. Dat zijn mooie bijkomstigheden, waar ook de e-rijder van kan profiteren.”
TotalEnergies is de eerste aanbieder in Nederland die dit op het hele openbare netwerk gaat doen. De beheerder beschikt hier over een snelgroeiend netwerk van 13.000 laadpunten, waarvan het grootste deel in de regio Noordwest (Noord-Holland, Flevoland, Utrecht, projectbureau MRA-Elektrisch) en de provincie Friesland. De implementatie gaat in goed overleg met deze regio’s.
De nieuwe slim laden-technologie is de afgelopen jaren uitgebreid getest. Het uitgangspunt daarbij is en blijft dat de elektrische rijder ervan op aan kan dat de batterij voldoende vol is bij vertrek, zonder dat hij er iets voor hoeft te doen.
Meer informatie
> Persbericht van Total Energies
Meer nieuws
Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?
In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?
Lees meerNaar meer transparantie in de laadkosten
Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerPieter Litjens CROW
Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.
Lees meerParkeren aan de laadpaal?
Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.