Mogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers
Het is voor veel strandbezoekers een herkenbaar beeld: aansluiten in de file en lang zoeken naar een vrije parkeerplek. De komende periode onderzoekt adviesbureau Goudappel samen met veldwerkbureau NDC voor de gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen. Door middel van onderzoek naar het reisgedrag van bezoekers, hoopt de gemeente de juiste maatregelen te vinden om de bereikbaarheid van de kuststrook te verbeteren.
[Persbericht van Goudappel]
Oplossingen om overlast te verminderen
Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in reizigersgedrag en in de doelgroepen die de Haagse kust bezoeken. De onderzoeksresultaten worden gebruikt om de overlast (filevorming en parkeerproblemen) die drukte met zich meebrengt te verkleinen. Goudappel start met het verzamelen van verschillende data: die van voertuigen, gsm data, de HTM, parkeergegevens en gebruiksdata van deelfietsen en -scooters. In combinatie met onderzoek onder bezoekers van de kuststrook, wordt zo inzicht opgedaan in doelgroepen en hun reisgedrag.
Wanneer duidelijk is wie er naar de kust reist en op welke manier, worden profielen opgesteld van verschillende type bezoekers. Vervolgens worden per doelgroep concrete maatregelen voorgesteld in combinatie met de beste methode en het beste moment om deze uit te voeren. Mogelijke maatregelen waar aan kan worden gedacht zijn: een andere ruimtelijke spreiding, sturen op andere vervoersmiddelen of andere parkeeroplossingen zoals het al in gebruik zijnde Park+Beach en de Strandexpress.
De opgedane inzichten in reisgedrag en doelgroepen moeten het effect van de maatregelen vergroten. In 2024 toetst Goudappel deze maatregelen in de praktijk.
Meer informatie
> Goudappel, premium partner van Vexpan
> Gemeente Den Haag, lid van Vexpan en lid van Vexpan Commissie Gemeente
Meer nieuws
Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024: Inzicht economische waarde bezoekers centrum
Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024, uitgevoerd door Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares, biedt waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden.
Lees meerCollege Amstelveen nieuw voorstel parkeerbeleid na bezwaren
Het college van Amstelveen heeft een nieuw voorstel opgesteld voor invoering van betaald parkeren in Amstelveen. Invoering van betaald parkeren zal voortaan alleen gebeuren bij daadwerkelijke parkeeroverlast.
Lees meerRegels Hoge Raad betalen parkeerbelasting door pakketbezorgers op betaaldparkerenplek
Voor auto’s die worden stilgezet op een plek voor betaald parkeren hoeft geen parkeerbelasting te worden betaald als het gaat om het ‘onmiddellijk laden of lossen’ van goederen. Dat heeft de Hoge Raad beslist in een zaak van een pakketbezorger.
Lees meerOnverwachte impact parkeervergunning: buurt Dordrecht betegelt voortuin
Nieuwe parkeerregels in Dordrecht hebben een onverwacht effect dat haaks staat op het klimaatbeleid van de gemeente. Nu in de straten van de Indische buurt een parkeervergunning nodig is, ruilen bewoners de voortuin in voor tegels om te parkeren.
Lees meerKabinet presenteert Actieagenda Auto met aandacht voor elektrisch rijden
Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Actieagenda Auto ‘Toekomstperspectief Automobiliteit’ gepresenteerd. Met daarin ook aandacht voor elektrisch rijden en de uitdagingen rond laadinfrastructuur.
Lees meerRechtbank vraagt wetgever naar wetgeving parkeerbelasting te kijken
Recent heeft de rechtbank Oost Brabant bij de behandeling van een bezwaar een opmerkelijke richting gekozen. Hiermee geeft de rechtbank een signaal af om maatwerk en vraagt de wetgever naar de wetgeving parkeerbelasting te kijken.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.