Mogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers
Het is voor veel strandbezoekers een herkenbaar beeld: aansluiten in de file en lang zoeken naar een vrije parkeerplek. De komende periode onderzoekt adviesbureau Goudappel samen met veldwerkbureau NDC voor de gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen. Door middel van onderzoek naar het reisgedrag van bezoekers, hoopt de gemeente de juiste maatregelen te vinden om de bereikbaarheid van de kuststrook te verbeteren.
[Persbericht van Goudappel]
Oplossingen om overlast te verminderen
Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in reizigersgedrag en in de doelgroepen die de Haagse kust bezoeken. De onderzoeksresultaten worden gebruikt om de overlast (filevorming en parkeerproblemen) die drukte met zich meebrengt te verkleinen. Goudappel start met het verzamelen van verschillende data: die van voertuigen, gsm data, de HTM, parkeergegevens en gebruiksdata van deelfietsen en -scooters. In combinatie met onderzoek onder bezoekers van de kuststrook, wordt zo inzicht opgedaan in doelgroepen en hun reisgedrag.
Wanneer duidelijk is wie er naar de kust reist en op welke manier, worden profielen opgesteld van verschillende type bezoekers. Vervolgens worden per doelgroep concrete maatregelen voorgesteld in combinatie met de beste methode en het beste moment om deze uit te voeren. Mogelijke maatregelen waar aan kan worden gedacht zijn: een andere ruimtelijke spreiding, sturen op andere vervoersmiddelen of andere parkeeroplossingen zoals het al in gebruik zijnde Park+Beach en de Strandexpress.
De opgedane inzichten in reisgedrag en doelgroepen moeten het effect van de maatregelen vergroten. In 2024 toetst Goudappel deze maatregelen in de praktijk.
Meer informatie
> Goudappel, premium partner van Vexpan
> Gemeente Den Haag, lid van Vexpan en lid van Vexpan Commissie Gemeente
Meer nieuws
'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'
VVD in Den Haag stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. Zoals bij foutparkeren.
Lees meerParking Trend magazine 1/2025 met bijdragen Vexpan leden
In het maartnummer van Parking Trend International magazine deelt EPA's eerste vrouwelijke bestuurslid, Giovanna Piras, haar inzichten over het volledig omarmen van technologie. Verder artikelen van Vexpan leden.
Lees meerBestuurswisseling Vexpan 2025: voorstellen nieuwe leden
Het Vexpan bestuur heeft een nieuwe samenstelling. Graag stellen wij Joan van Yperen van Tobias Fiscaal voor als nieuw bestuurslid. Als aspirant bestuurslid draait Chantal van der Wolk van gemeente Hoorn alvast mee.
Lees meerTien jaar Vexpan Expertteam
Het Vexpan Expertteam van Vexpan bestond onlangs tien jaar. Het Expertteam van de branchevereniging beantwoordt vragen die van belang zijn voor het parkeervak, van (inter-)nationale beleidsontwikkeling tot specifieke constructieve zaken.
Lees meerProef met Park + Switch-hub in Amsterdam
Ondernemers die in de zero-emissie binnenstad van Amsterdam moeten zijn, maar nog geen elektrisch vervoer hebben, kunnen een elektrisch voertuig huren in een hub. Doel van de ‘Park + Switch’ proef is de overstap naar uitstootvrij vervoer te stimuleren.
Lees meerNEN 9120 en de gevolgen voor parkeren
Gisteren nam minister Keijzer de nieuwe NEN 9120 – Toegankelijkheid Gebouwen – in ontvangst tijdens de Bouwbeurs. Vexpan heeft verzocht om het aantal parkeerplaatsen dat NEN 9120 adviseert niet te verhogen ten opzichte van de bestaande praktijk.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.