Mogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers
Het is voor veel strandbezoekers een herkenbaar beeld: aansluiten in de file en lang zoeken naar een vrije parkeerplek. De komende periode onderzoekt adviesbureau Goudappel samen met veldwerkbureau NDC voor de gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen. Door middel van onderzoek naar het reisgedrag van bezoekers, hoopt de gemeente de juiste maatregelen te vinden om de bereikbaarheid van de kuststrook te verbeteren.
[Persbericht van Goudappel]
Oplossingen om overlast te verminderen
Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in reizigersgedrag en in de doelgroepen die de Haagse kust bezoeken. De onderzoeksresultaten worden gebruikt om de overlast (filevorming en parkeerproblemen) die drukte met zich meebrengt te verkleinen. Goudappel start met het verzamelen van verschillende data: die van voertuigen, gsm data, de HTM, parkeergegevens en gebruiksdata van deelfietsen en -scooters. In combinatie met onderzoek onder bezoekers van de kuststrook, wordt zo inzicht opgedaan in doelgroepen en hun reisgedrag.
Wanneer duidelijk is wie er naar de kust reist en op welke manier, worden profielen opgesteld van verschillende type bezoekers. Vervolgens worden per doelgroep concrete maatregelen voorgesteld in combinatie met de beste methode en het beste moment om deze uit te voeren. Mogelijke maatregelen waar aan kan worden gedacht zijn: een andere ruimtelijke spreiding, sturen op andere vervoersmiddelen of andere parkeeroplossingen zoals het al in gebruik zijnde Park+Beach en de Strandexpress.
De opgedane inzichten in reisgedrag en doelgroepen moeten het effect van de maatregelen vergroten. In 2024 toetst Goudappel deze maatregelen in de praktijk.
Meer informatie
> Goudappel, premium partner van Vexpan
> Gemeente Den Haag, lid van Vexpan en lid van Vexpan Commissie Gemeente
Meer nieuws
Nieuwe parkeerkencijfers vormen basis voor parkeernormering
CROW heeft de publicatie 381 'Toekomstbestendig parkeren' vervangen door publicatie 744 'Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering'. Bij de update is rekening gehouden met de laatste parkeerontwikkelingen.
Lees meerRechtvaardige straten in schoolomgevingen
Hoe is in Nederland het halen en brengen van kinderen bij schoollocaties georganiseerd? Vanuit de redactie van Vexpansie deelt senior beleidsadviseur Christian Ratering een aantal visies en onderzoeken.
Lees meerVan elkaar leren: Rotterdam verbetert continu proces fiscale handhaving
Gemeente Rotterdam kwam in de media over 'onterechte parkeerboetes'. Zij verbetert continu het proces van fiscale handhaving. Wat kunnen we van elkaar leren?
Lees meerParkeergarage Station Haarlem: een renovatie voor optimaal parkeercomfort
Interparking Nederland voltooide in juni de renovatie van Parkeergarage Station in Haarlem. In dit interview spreken we met Erwin Lund en Bojan Robbe over de technische oplossingen en verbeterde parkeerervaring.
Lees meerBetaald parkeren P+R Breukelen
Provincie Utrecht heeft besloten betaald parkeren te gaan invoeren op P+R Breukelen en heeft de parkeertarieven bekend gemaakt. Met betaald parkeren zetten ze in op bewuster gebruik van P+R Breukelen. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen.
Lees meerMaastricht voert progressief parkeertarief in
Maastricht voert op 1 juli een progressief parkeertarief in voor parkeren op straat. Door een rechterlijke uitspraak mag een maximale parkeerduur op straat niet meer. Om de stad levendig en bereikbaar te houden, wil zij dat langparkeerders in een garage parkeren.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.