Mobiliteitsbeeld 2023
Inwoners van Nederland legden in 2022 meer afstand in Nederland af dan in 2021, maar minder dan voor de coronapandemie (2019). Vooral de afgelegde afstand met het openbaar vervoer (ov) bleef duidelijk onder het niveau van 2019. Dit blijkt uit het Mobiliteitsbeeld van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).
Het KiM onderzocht ook 3 scenario’s voor het ov- en autogebruik in de komende jaren. In 2 van de 3 scenario’s blijft het treingebruik in 2028 onder het niveau van 2019. Het gebruik van bus, tram en metro blijft in alle prognoses lager dan in 2019. Voor het wegverkeer wordt voor 2028 wel een groei verwacht ten opzichte van 2019.
Het Mobiliteitsbeeld van het KiM gaat in op de ontwikkeling van mobiliteit in de afgelopen 10 jaar én raamt de mogelijke ontwikkeling van verschillende vervoerwijzen in de komende 5 jaar aan de hand van scenario’s. Ook besteedt het kennisinstituut aandacht aan de ontwikkelingen in bereikbaarheid, verkeersveiligheid, effecten van mobiliteit op de leefomgeving en bestedingen aan mobiliteit. Hierbij maakt het KiM gebruik van verschillende bronnen.
Meer informatie
> Bron: Kimnet.nl
> Download Mobiliteitsbeeld 2023 via Kimnet.nl
Meer nieuws
Verkoop elektrische auto's in de lift en meer subsidiebudget 2022
Elektrisch rijden zit in de lift. Het aandeel elektrische auto’s in de totale verkoop steeg van 12% in 2019 naar 22% in 2020. Dit blijkt uit het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s 2021.
Lees meerGebruik CBS-microdata bij passende parkeernorm
Bij het opstellen van gemeentelijke parkeernormen moet er sprake zijn van goed onderbouwd maatwerk. Frank Aalbers van Goudappel. vertelt over het gebruik van CBS-microdata
Lees meerTips: bescherming tegen cyberaanval parkeergarages
Bijna dagelijks komt in het nieuws dat grote bedrijven worden gehackt. Ook parkeergarages kunnen te maken krijgen met cybercriminaliteit. Ethisch hacker
Lees meerHoe een gestroomlijnde aanpak een complexe transitie in goede banen kan leiden
De wereld om ons heen verandert. Zo ook de kijk op parkeren. In veel steden zijn om die reden grote gemeentelijke transities naar digitale parkeerketens gaande. Dergelijke veranderingen staan of vallen met een gedegen ingericht proces.
Lees meerParkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030
Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeernormen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.
Lees meerBeter passende parkeernormen voor woningen
In Nederland is tot 2035 behoefte aan driekwart miljoen extra woningen. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat investeringen door beleggers, ontwikkelaars en corporaties rendement opleveren dan wel binnen financiële kaders blijven; dit voor een sluitende businesscase.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.